Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Snacka om gerillakampanj

Publicerad: 11 september 2008, 09:35

Graffiti i Gaza mot Operans salonger. Jung von Matt ställde kontrasterna mot varandra sin aktuella kampanj för Camille Saint-Säens Simson och Delila.


Jung von Matt valde ett annorlunda kommunikationsgrepp i sin kampanj för Kungliga Operans uppsättning av Camille Saint-Säens Simson och Delila, som har premiär på lördag.

Delar ur Jung von Matts arbetsgrupp reste helt enkelt ned till Gaza och lät lokala konstnärer måla graffiti i krigets ruiner.

Franske regissören Renaud Doucet och kanadensiske scenografen André Barbe  har förflyttat handlingen i den franska klassikern till den moderna Palestina/Israel-konflikten.  
Mordet på Folke Bernadotte utgör i dubbel mening startskottet på handlingen.
– Konflikten är ett ämne som engagerar, och vi ha tidigare visat att vi gillar att jobba med just ämnen som engagerar, säger Max Larsson von Reybekiel, ad på Jung von Matt.

Kampanjbilden föreställer huvudrollsinnehavarna Anna Larsson och Richard Decker. 
Resultatet går nu att beskåda som affischer och sprutmålningar i centrala Stockholm.   

Hur balanserar man kommunikationen i så politiskt infekterat ämne?
– Föreställningen lyfter frågan, men tar inte ställning. Det var även viktigt för oss. Vi hade en massa idéer som skulle kunna konceptualiseras, men som vi valde bort för att det kändes som vi tog ståndpunkt. Den här idén kändes klockren.

Hur bildspråket har mottagits?
– Väldigt bra. Vi sprejade och målade ett antal utomhustavlor i går. Folk kom fram under tiden och talade om en fantastisk föreställning, som de gärna skulle vilja se igen. De ligger ju också en härlig kontrast i att blanda Operans fina salonger med en dokumentär känsla, säger Max Larsson von Reybekiel

Arbetsgrupp: Operan

Art Directors: Max Larsson von Reybekiel och Jacob von Corswant
Copywriter: Magnus Andersson
Projektledare: Pernilla Babtist
Produktionsledare: Ida Modin
Planner: Leon Phang
Ad-assistent: Jeremy Phang
Grafisk design: Calle Cassel

Uppdragsgivare: Marknadschef Michael Persson / Marknadskommunikatör Louise Stehn

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.