Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Snacka om tidningsanka!

Publicerad: 17 September 2009, 13:20

Anna Ankas debattartikel Jag vill bli en förebild för svenska kvinnor är veckans snackis i hela Sverige. På debattsajten Newsmill – där hon luftade sina åsikter på pränt – är hon redan årets klickraket. – Det är läsarrekord, med råge, säger Karin Eder-Ekman, Newsmills planeringschef.


Ämnen i artikeln:

Svenska HollywoodfruarTV3Anna AnkaNewsmill

Vad läsarrekordet innebär i siffror vill Karin Eder-Ekman inte avslöja.
– Men vi siktar på 100 000 unika besökare i veckan. Och det kommer vi att uppnå med råge den här veckan, säger hon.

Hon jämför uppståndelsen med förra årets debattartikel av skådespelerskan Jessica Zandén och författarinnan Cecilia Gyllenhammar. Med formuleringar som ”Det finns ömhet i ett slag över munnen” orsakade den en storm i jämställdhetsdebatten.
– Men då var folk förbannade. Nu är folk mest glada, säger Karin Eder-Ekman.

Med tanke på genomslaget skulle man lätt kunna tro att debattartikeln är ett PR-utspel för programmet Svenska Hollywoodfruar, och att debattartikeln skulle ha kommit till på initiativ från TV3.
Men så är inte fallet förklarar Karin Eder-Ekman:
– Det är en autentisk text. Anna Anka har själv skrivit den. Det var vi som hörde av oss till henne. Vi ville lyfta fram hemmafrun igen.

Anna Anka har även gett TV3:s presschef Max Lagerbäck och hans kollegor bråda dagar.
– Vi tar emot väldigt många intervjuförfrågningar, från i princip alla typer av medier, säger han
– Anna är en stark karaktär i sig själv och det försvårar inte precis vårt arbete.    

Hur tror du att uppmärksamheten påverkar tittandet för nästa veckas program?
– Det har onekligen fått ett fenomenalt genomslag och det är klart att vi hoppas det syns på tittarsiffrorna.

Premiäravsnittet av ”Svenska Hollywoodfruar” hade 599 000 tittare.

Fotnot: Resume.se:s första artikel om Anna Anka är även veckans mest lästa artikel på vår sajt.

Anna Anka har varit draglok åt både Newsmill och TV3 den här veckan. Här flankeras hon av Karin Eder-Ekman och Max Lagerbäck.  Bilden är montage.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.