Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Snapchat ökar reklamintäkterna med 500 procent

Publicerad: 7 September 2016, 06:42

Foto: Flickr

Snapchats satsning på annonser börjar märkas i räkenskaperna.


Ämnen i artikeln:

ReklamSnapchat

Enligt Snapchat själva används deras tjänst varje dag av 41 procent av alla 18 till 34-åringar i USA. Den senaste tiden har företaget arbetat med att monetarisera sina användare, som nu dagligen uppgår till omkring 150 miljoner globalt.

I år väntas reklamintäkterna landa på 366,7 miljoner dollar, eller motsvarande drygt 3 miljarder kronor. Det är en ökning på 519 procent jämfört med 2015 då intäkterna blev 59,2 miljoner dollar. Det visar siffror från marknadsanalytikerna eMarketer som tidningen Adage har tagit del av.

EMarketer uppskattar att 43 procent av reklamintäkterna kommer från funktionen Discover, där stora mediebolag som NBC och BuzzFeed kan publicera innehåll.

De animerade filter som Snapchat kallar för 'lenses' stod för omkring 20 procent av intäkterna. Under sommaren köpte 14 varumärken, bland annat L’Oreal, Warner Brothers och Starbucks sponsrade filter i USA, enligt tidningen Adweek. För ett sponsrat filter kan en reklamköpare få betala uppemot 750 000 dollar enligt Financial Times.

Nästa år uppskattar eMarketer att reklamintäkterna växer till 935,5 miljoner dollar eller motsvarande strax under 8 miljarder kronor. 2018 spås intäkterna bli 1 760,1 miljoner dollar.

Björn Wallenberg

Ämnen i artikeln:

ReklamSnapchat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.