Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Social, examen och driven – här är de hetaste kompetenserna för marknadsförare just nu

Publicerad: 3 oktober 2022, 10:09

Personlighetsdrag toppar listan över vad som efterfrågas av marknadsförare.

Foto: Dean Mitchell

Företag som är på jakt efter marknadsförare letar i dag efter rätt sorts personer, snarare än rätt sorts erfarenheter – så länge personen har en relevant examen. Det konstaterar Utbildning.se efter en undersökning av närmare 500 platsannonser.

Ämnen i artikeln:

NyheterUndersökningMarknadsförareMarknadsföringRekrytering

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Sajten Utbildning.se har som en del av sin årliga undersökning ”Heta kompetenser” analyserat närmare 500 platsannonser för att ge en bild av vad som krävs för att bli en eftertraktad marknadsförare. Området är brett och innefattar allt från digitala strateger och influencer marketers till copywriters. 

Enligt undersökningen är ”social” ”tagit examen” och ”driven” de mest efterfrågade kompetenserna i marknadsföringsyrket 2022. Många efterfrågar också kunskaper inom bildhantering och budget, men det är personlighetsdrag som toppar listan. Sajten konstaterar att företag i dag letar efter rätt sorts personer, snarare än rätt sorts erfarenheter – så länge personen har en relevant examen.

– Det vi ser i år järmfört med tidigare år är att fler och fler arbetgivare ser ett större värde i personlighet än i de hårda kompetenser de sökande har. Kompetensutveckling har blivit mer lättåtkomligt och att kunna forma sin marknadsavdelning utifrån personlighetstyper för att sen kunna bygga på med ren kompetens är trenden just nu, säger Linnea Fredin, kommunikationschef på Utbildning.se, i ett mejl till Resumé. 

LÄS MER: Vi går igenom 100 jobbannonser – här är egenskaperna som krävs för att säkra framtidsjobben
LÄS MER: Marknadsförare, kommunikatör, grafiker eller kreatör? Så maxar du dina framtida chanser på arbetsmarknaden

Förra året låg social, driven och nyfiken på topp tre. Social har fortfarande förstaplatsen, men driven har hoppat ner till plats tre, och nyfiken finns inte med alls. Inbound har klättrat på listan, innehållsmarknadsföring har försvunnit helt (plats 9 förra året) precis som SEO och Marketing automation (plats 7 och 5 förra året). Se hela listan nedan. 

Topp 20 hetaste kompetenserna för marknadsförare 2022

Social

Examen

Driven

Positiv

Självständig

Flexibel

Pedagogisk

Ansvarsfull

Budgetansvar

Självsäker

Projektledning

Inspirerande

Resultatinriktad

Bildhantering

Inbound

Servicekänsla

Lojal

Administrativ

Mångfacetterad

Realistisk

 

 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev