Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Sociala medier-experterna om RO:s fällning: "Skapar en hög osäkerhet"

Publicerad: 29 Maj 2019, 12:30

Deeped Strandh och Sarah Larsson Bernhardt.

Branschexperterna Deeped Strandh och Sarah Larsson Bernhardt reagerar starkt på RO:s fällning av Noccos varumärkeschef Linus Carlén – och menar att beslutet riskerar att påverka hela B2B- och employer branding-området.


Ämnen i artikeln:

Deeped StrandhInstagramB2BEmployer BrandingLinus CarlénJMWGolinNocco

Resumé Insikt har i en omfattande artikelserie granskat smygreklam i sociala medier och anmält 14 influencers till Reklamombudsmannen med syfte att skapa en tydligare praxis. Som följd har Noccos varumärkeschef Linus Carlén fällts för bristande reklammärkning på Instagram, trots att både han och Nocco menar att hans lön från företaget inte är avhängit eller har något att göra med inlägget på Instagram. Fällningen öppnar upp för att även anställda måste reklammärka framöver, vilket har väckt reaktioner i marknadsföringsbranschen.

Några av dem som har reagerat är Deeped Strandh, digital planner och sociala medier-strateg på JMWGolin samt krönikör i Resumé Insikt, och Sarah Larsson Bernhardt, head of social på SKF Group Corporate communication. Tillsammans har de podcasten "Social by default".

– Om man drar det ett steg längre säger den här fällningen att man som anställd som får lön av ett företag inte kan skriva positivt om företaget på något sätt – om till exempel företagets produkter eller miljöarbete – utan att det måste reklammärkas, säger Sarah Larsson Bernhardt till Resumé.

Både hon och Deeped Strandh tycker att RO saknar B2B-perspektivet och menar att RO:s fällning av Linus Carlén skapar en stor osäkerhet för de som jobbar inom det området. De pekar även på hur begreppet influencers idag förändras och breddas, och hur många företag numera jobbar med interna influencers eller så kallade mikroinfluencers.

LÄS MER: "Få domar och inga sanktioner – är KO och RO tandlösa institutioner?"

– Inom B2B där jag rör mig jobbar vi jättemycket med employer advocacy och employer branding och är aktiva i kanaler som Instagram, Facebook och Linkedin. Mina experter jobbar inte med snabbrörliga konsumentvaror, men blir ändå som influencers i sina skrån. Nu börjar vi såklart fundera över om vi kommer behöva reklammärka inlägg som handlar om employer advocacy framöver, säger Sarah Larsson Bernhardt.

– Problemet är att det finns en stor gråzon idag som skapar en hög osäkerhet för oss som jobbar i den här branschen, vilket jag tycker är onödigt. Vi behöver få en klarhet i vad som gäller och inte glömma bort B2B-perspektivet, säger Deeped Strandh.

Sarah Larsson Bernhardt fyller i:

– RO måste scenarioplanera för varje perspektiv och inte bara rikta in sig på influencers inom konsumentprodukter.

Ur ett konsultperspektiv väcker RO:s fällning ytterligare frågetecken.

– Om jag till exempel är stolt över någonting som jag har gjort för en kund, såsom en annons till exempel, kanske jag vill visa upp det i mina egna kanaler och låta folk veta vad jag kan. Men måste det också reklammärkas nu? frågar sig Deeped Strandh.

Hur reagerar kollegor i branschen på det här?
– Det är många som inte har tänkt på det här tidigare. Det har varit självklart att man ska kunna berätta på sociala medier om man är stolt över sitt företag eller ett visst jobb, eller om man till exempel har skrivit en bok i ett ämne, säger Deeped Strandh.

LÄS MER: "Insta-stjärnorna oförstående – men börjar märka upp"

– Jag upplever att det finns en frustration i branschen. Det här är jätteknepigt, säger Sarah Larsson Bernhardt.

Kommer det här påverka hur ni skriver om era arbetsplatser och uppdrag i sociala medier?
– Jag tror definitivt att man kommer tänka ett varv extra, sedan får vi se vad som händer framöver. Jag tror vi bör sitta still i båten och se vilka effekterna blir av det här. Men skulle det visa sig att fällningen av Linus Carlén blir vägledande så kommer det påverka oss som jobbar med B2B-marknadsföring och employer advocacy, säger Sarah Larsson Bernhardt.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.