Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sociala nätverk vikigare än musikkritiker

Publicerad: 16 juli 2008, 07:38

Konsumenter lyssnar hellre på omdömen från vänner, familj och sociala nätverk än från musikkritiker när de ska köpa skivor. Det visar en ny undersökning från Avail Intelligence.


Lily Allen slog stort då hon la upp demos på Myspace 2005.

Undersökningen Trust Index, som genomförs årligen av programvaruföretaget Avail Intelligence, fokuserar på e-handel.
I årets granskning svarade 79 procent av de tillfrågade att de inte baserar sina skivköp utifrån vad musikrecensenter skrivit i tidningar eller magasin. 57 procent uppgav däremot att de påverkas av vad som spelas på radio.

Rolf Elmer, vd på Avail Intelligence, kommenterar resultatet.
– Den här undersökningen visar att dagens konsumenter håller sig själva väl upplysta och personliga rekommendationer blir därför avgörande för de e-handelsföretag som vill sticka ut från mängden.

Totalt svarade 41 procent att uttalanden från vänner och familj påverkande deras beslut. Men förutom rekommendationer från vänner och bekanta så tar många också till sig information från andra konsumenter på nätet. 40 procent uppgav i undersökningen att de föredrar att ta till sig rekommendationer från andra konsumenter på e-handelssidor som till exempel iTunes eller olika sociala nätverk.

Enligt Rolf Elmer är det här något som skivbolagen redan tagit till sig. Bland annat används sociala nätverk i allt större utsträckning för att lansera nya artister och album och nätverkens tilltagande popularitet gör att konsumenterna själva blivit de nya musikkritikerna, menar han.
– Den tid är förbi då konsumenten bara kunde få synpunkter från en eller två recensenter.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.