Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Söderhavet och Klikkis grundare startar Nordens första voice-byrå

Publicerad: 9 november 2018, 13:04

Voice Designer Kajsa Tretow från Talking to me med Erik Lidsheim direkt från Googles Voice Hackathon Copenhagen.

De senaste sex månaderna har Erik Lidsheim, grundare av designbyrån Söderhavet, och Mattias Falkendal, grundare av digitala konsultbolaget Klikki, smugit igång voice-byrån Talking to me.


Röstassistenterna spås de kommande åren spela en allt större roll i våra vardagsliv. Google Home och Alexa är redan etblerade på den amerikanska marknaden där de i dag finns i cirka 50 miljoner hem.

För bara några veckor sedan släpptes Google Home och Google Assistant på svenska och flera varumärken har det senaste året börjat fila på hur de ska ta plats när kommunikationskartan ritas om. En aktör som legat i framkant är exempelvis Ica vars innovationshub Icax redan i somras hade utvecklat en funktion för röststyrning för Google Assistans.

Kommunikationsbyråerna har heller inte legat på latsidan och flera av de större erbjuder redan nu sina kunder konsultering inom voice.

Det senaste sex månaderna har dock Erik Lidsheim, grundare av designbyrån Söderhavet, och Mattias Falkendal, grundare av Klikki (senare en del av Nordic Morning), dragit igång den första byrån i Norden helt dedikerad till voice – Talking to me.

De två har känt varandra länge och har också gått i tankar om att starta något tillsammans, och nu kändes tajmingen rätt.

– De bolag där vi har varit operativa har växt på ett bra sätt och befinner sig nu i ett läge där vi känner att vi kan gå vidare, säger Erik Lidsheim.

Erik Lidsheim pekar på hur det på en voicepenetrerad marknad kommer bli allt viktigare för företag att ha ett starkt varumärke och att vissa varumärken kommer få det tufft med omställningen.

– Om ber din röstassistent att boka en taxi till Arlanda, blir det då Uber eller Taxi Stockholm? Och om du vill köpa ett par nya sneakers, spelar det någon roll för dig om de kommer från Stadium eller direkt från Adidas?

Erik Lidsheim tror också att marknadspenetrationen kommer att ske snabbare än när exempelvis smartphones lanserades i Sverige, som exempel pekar han bland annat på hur utvecklingen sett ut i USA.

Vad talar för att utvecklingen ska se likadan ut på den svenska marknaden?

– Det kan vi naturligtvis inte veta, och strukturen ser lite annorlunda ut här. Än så länge står det faktum att det inte finns tillräckligt många appar och tjänster på svenska i vägen. Det räcker inte med att själva högtalaren finns, säger Erik Lidsheim.

Kunderna som kontaktat Talking to me rör sig främst inom retail och tidsbokning- och kundtjänstsystem. Erik Lidsheim beskriver även hur företag internt kan använda sig av voice för exempelvis komplicerade hr-frågor.

– Att hitta rätt blankett och information för när man är föräldraledig och har ett sjukt barn kan vara frustrerande tidskrävande, men med hjälp av en rösttjänst kan man hitta det på en gång.

När tror du att den stora svenska ljudexplosionen kommer?

– Både vi och Google själva trodde tidigare att det kunde komma redan till julhandeln, och att röstassistenten kunde bli årets julklapp. Det var nog en lite väl offensiv förhoppning men jag tror ändå att det kan ske innan vintern har tagit slut. Den tekniska utvecklingen går sinnessjukt fort och det är heller ingen större kostnad att införskaffa en smart högtalare.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.