Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sofia Modig och kollegorna på Apotea bemästrar det andra snackar om

Publicerad: 17 Oktober 2019, 11:59

Foto: Tom Fägrell

Sofia Modig och Apotea har lyckats med något de flesta marknadschefer drömmer om – att förändra ett kundbeteende. Därför är hon Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin apotek.


Ämnen i artikeln:

Apotea

Det finns väldigt få lik­heter mellan nätapoteket Apotea och flyg­bolaget Ryan Air. Men det existerar en gemensam nämnare. Båda har lyckats omdefiniera sin kategori, fått oss att tänka om självklar­heter och ändrat våra beteenden. Ryan Air förvandlade flygresan från en lyxig och dyr upplevelse till en billig transporttjänst. Apotea har strippat av apoteket den bistra vita apotekarrocken för att bli en enkel leveranslösning.

Båda företagen förstod affärsmöjligheterna med en avreglerad marknad. Och båda byggde sina varumärken utifrån de möjligheterna. Det finns mycket att säga om Ryan Air, men ingen kan ifrågasätta styrkan i varumärket. Apotea använder sig däremot inte av det irländska flygbolagets råbarkade metoder utan har byggt varumärket och företaget på att bemästra digitaliseringen. Att göra livet så mycket enklare för konsumenterna.

I Xtreme Insights varumärkes­undersökning dominerar Apotea attributet "Känns modern och innovativ" i apotekskategorin. Trots att kännedomen inte är i närheten av de stora jättarna. Och det är i moderniseringen som svaret på Apoteas framgång ligger.

Tiotalet kommer att gå till historien som decenniet för digitalisering och innovation. Och Apotea är ett av digitaliseringens paradexempel. Trots att produkten i sig, till skillnad från till ­exempel musik och andra medier, inte alls är digital. Men företaget har förstått hur digitaliseringen förändrar affärsmodeller och vilka konsekvenser det får.

Digitaliseringen har kantats av buzzword som kundresor, friktionsfri handel och kundupplevelse. Sofia Modig och hennes medarbetare har gjort verklighet av konsultlingot.

Starka attribut: Utbud, webbshop, lågpris.
Produktionsbolag: Armstrong.
SEO/SEM: Bluebird.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Apotea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.