Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SOK om tyska reklamdomen

Publicerad: 28 Februari 2019, 13:34

Foto: Pxhere.

Efter en dom i den tyska kartellmyndigheten kommer atleter får utökade möjligheter att synas i reklambudskap i samband med OS i Tokyo 2020. Enligt Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) är det dock viktigt att ha kvar regelverket för att sponsorpengarna ska fördelas rättvist.


Ämnen i artikeln:

Sponsring

Sponsorer är för många atleter avgörande för att de ska kunna leva på sin idrott. Extra stor möjlighet till exponering för sponsorerna uppstår vid stora sportevengemang, där Olympiska Spelen är störst i klassen.

OS drar var fjärde år in enorma intäkter på sponsorskap – under OS i Rio 2016 beräknas sponsorintäkterna ha uppgått till 848 miljoner dollar vilket motsvarar cirka 6,5 procent av den totala kostnaden för att arrangera spelen. Inför OS i Tokyo 2020 förväntas sponsorintäkterna bli de största någonsin.

För att säkra de viktiga sponsorintäkterna träder den så kallade Regel 40 i kraft under OS, vilket kraftigt begränsar möjligheterna för varumärken som inte är officiella sponsorer till Internationella Olympiska Kommittén (IOK) att synas eller nämnas i samband med tävlingarna.

Regel 40 innebär bland annat att OS-deltagarna inte får nämna egna varumärken, sponsorer eller produkter eller bära kläder med varumärken som inte är godkända av IOK. Bryter man mot reglerna kan man tvingas att betala stora böter.

Det kommer det dock att bli ändring på – i alla fall i Tyskland. Efter en dom i den tyska kartellmyndigheten Bundeskartellamt kommer det nämligen införas en lättnad i begränsningarna vilket innebär att tyska idrottare får utökade möjligheter att synas i reklambudskap i samband med OS i Tokyo 2020.

Enligt Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) är dock det regelverk som finns idag viktigt för att säkra att sponsorintäkterna fördelar rättvist över alla idrotter och atleter, och inte endast går till en liten grupp av de som är mest framgångsrika för stunden.

– Det handlar om att kunna ge stöd till de som satsar på OS oavsett idrott. Idrottarna har olika möjligheter att jobba med sina varumärken utifrån kultur, tradition och synlighet för idrotten, och det är anledningen till att de här reglerna finns. Det handlar om att ha en solidaritet för den olympiska familjen, inte bara för de idrottare som för dagen är de bästa. Vi har haft stor framgång på sistone med ett par kommersiella avtal som kommer ge bättre förutsättningar för många fler att kliva in i sporten, säger Peter Reinebo, verksamhetschef på SOK, till Resumé.

Vad kan den tyska domen få för effekt på OS sponsorintäkter?
– Det är svårt att säga vad konsekvenserna av det här kommer bli. Vi tycker att det regelverk som finns idag fyller sin funktion och är viktigt för att kunna hålla balansen. För det första för att kunna fortsätta hålla de olympiska spelen, för det andra för att de nationella kommittéerna ska ha möjlighet att delta och stötta framtida olympier och för det tredje för att de aktiva också ska ha möjlighet att använda sina egna rättigheter.

Har ni på SOK fått några signaler om att svenska olympier önskar en liknande förändring som i Tyskland?
– Nej, vi har inte fått några sådana signaler eller haft några diskussioner kring det. Vi jobbar för förståelse och samverkan för att ge utrymme för flera parter, och det hoppas vi att vi kan fortsätta med framåt.

Men har ni märkt av att det finns en önskan från svenska olympiers håll om att få möjlighet att dra större nytta av uppmärksamheten kring OS?
– Det handlar snarare om att man frågar om hur regelverket ser ut, man vill förstå och göra rätt. Men redan med det regelverk som finns idag finns det möjligheter för idrottarna att ha individuella sponsorer och i och med framväxten av nya kanaler har det även uppstått större möjligheter att kommunicera kring dem. Det finns dessutom möjlighet att ge godkännande till pågående kampanjer med varumärken som inte är officiella sponsorer under den olympiska perioden.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sponsring

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.