Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Som ett professionellt Youtube"

Publicerad: 23 mars 2011, 13:23

Clipsource uppgraderar och blir nu också en marknadsplats där medieföretag ska kunna sälja, köpa och byta nyhetsvideor med varandra. – Det är ett professionellt verktyg för medieföretagen för att sälja och köpa innehåll mellan varandra, säger Dan Willstrand, Clipsource vd till Resume.se.


Dan Willstrand

Clipsource startade för ett och ett halvt år sedan och erbjuder sina kunder att gratis ta del av videoklipp från tv-kanaler, företag och organisationer. Dessa får sedan publiceras fritt. Nu uppgraderas Clipsource till att också bli en marknadsplats för nyhetsvideor där medieföretagen kan köpa, sälja och byta innehåll med varandra. Den nya tjänsten kallas Clipsource Market.
– Webb-tv har ökat väldigt kraftig. Webb-tv ger mer pengar per besök för nyhetssajterna vilket pressar fram mer och mer webb-tv. Problemet är att redaktionerna har för lite innehåll och att de gamla kanalerna för att få in innehåll inte räcker till, säger Dan Willstrand.

Än så länge är tjänsten bara ett pilotprojekt som testas i samarbete med bland annat Aftonbladet, Expressen och norska VG. Tanken är dock att sprida tjänsten internationellt.
– Vi kommer att presentera tjänsten om två veckor på en mässa i London. Det blir första steget i vår internationalisering, säger Dan Willstrand.

Idag använder sig 170 nordiska redaktioner av Clipsource.

– Genom at ge alla dessa redaktioner möjlighet att också handla innehåll mellan varandra skapar vi nu världens första renodlade marknadsplats för videonyheter, säger Dan Willstrand.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.