Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 2 april 2009, 12:03
Världens mäktigaste reklamboss, WPP:s Sir Martin Sorrell, varnar nu den etablerade tv-industrin för följderna av digitaliseringen och finansiella krisen.
– Om jag i dag var en medieägare, som ägde en media i ett land, skulle jag vara väldigt nervös, förklarade han när talade på pågående MIP-mässan.
Martin Sorrell understök samtidigt att det skapas nya möjligheter för innehåll, med nya affärsmodeller, skriver brittiska C21.
– De som jobbar gränsöverskridande med olika medier i flera länder har bäst förutsättningar att överleva.
Martin Sorrell utpekade särskilt produktionen som den mest känsliga delen i omvandlingen. Den är helt enkelt för kostnadskrävande.
– Det måste ske en förändring. Men det är i grunden en stor möjlighet för såväl innehållsproducenterna som byråerna. De måste börja jobba närmare varandra för att skapa ett innehåll som fungerar på flera plattformar som internet och mobilen.
Peter Willebrand