Nyheter
Sorrells nästa drag: Slår ihop Mediamonks med digitalbyrån Firewood
Publicerad: 9 oktober 2019, 05:53
Två månader efter sammanslagningen med IMA sväljer Mediamonks ytterligare en byrå, Facebook betalar tillbaka för överdrivna videosiffror och Oatlys general manager om amerikanska offensiven. Det och mer i dagens morgonsvep.
Ämnen i artikeln:
MediaMonksSedan Sir Martin Sorrell tvingades lämna WPP och starta upp S4 Capital har det digitala produktionsbolaget Mediamonks varit en av hörnstenarna. Nu står det klart att bolaget kommer att slås ihop med digitalbyrån Firewood, endast två månader efter att influencer marketing-byrån IMA införlivades i bolaget. Den 300 man starka byrån Firewood har sitt ursprung på den amerikanska västkusten och säger sig ha ett erbjudande bestående av kreativitet, strategi, planning, performance media och tech. Genom åren har byrån jobbat med varumärken som Airbnb, Google, LinkedIn och Waze, det rapporterar AdWeek.
– Firewood har en avundsvärd kundlista bestående av några av Silicon Valleys mest framgångsrika företag. Det är en ära att välkomna grundarna Juan och Lanya samt deras kollegor till S4-familjen.
Strax innan sommaren fick 17 personer, främst inom postproduktion, lämna Mediamonks svenska kontor. Sir Martin Sorrell har på senare tid berättat att S4 ska bli mer aktiva på den europeiska marknaden och nyligen öppnade programmaticverksamheten MighyHive i Sverige.
Facebook betalar annonsörer 40 miljoner dollar för överdrivna videosiffror
Facebook har gått med på att betala tillbaka 40 miljoner dollar till annonsörer som påverkats av att plattformen under en period presenterade överdrivna videosiffror, det rapporterar AdAge. Under 2015 och 2016 uppdagades det att Facebook överdrivit tittartid med så mycket som 60 till 80 procent. Totalt beräknas omkring 1,3 miljoner annonsörer ha påverkats av de överdrivna siffrorna. Facebook säger själva att de överdrivna siffrorna inte påverkat annonser utan endast videos som lagts upp gratis.
Oatly om amerikanska offensiven
Sedan Oatly 2016 lanserades i USA har försäljningen fullkomligt exploderat. Det svenska varumärket hittade en väg in på marknaden genom att rikta in sig på kaféer. I inledningen av 2017 fanns Oatlys produkter tillgängliga på 15 amerikanska kaféer, i dag går de att hitta på över 7000. I dagarna har Oatlys general manager Mike Messersmith talat på konferensen "Masters of Marketing" i Orlando. Messersmith berättade, precis som Oatlys svenska kreativa team, att bolaget saknar en regelrätt marknadsavdelning och att man försöker riva väggarna mellan det kreativa och det strategiska arbetet. Han fick även svara på frågor kring att den amerikanska mjölkindustrin vill få till en lag som skulle skydda ord som milk, yogurt och cheese från att användas av aktörer utanför mejeriindustrin.
– Jag vill att våra kunder ska förstå vad det är de köper. Våra produkter är tillverkade av havre och det funkar precis som mjölk, därför kallar vi den havremjölk.
Läs en längre sammanfattning från föredraget här.
Twitter pudlar efter att ha använt säkerhetsfunktioner för riktade annonser
Under natten svensk tid gick Twitter ut och bad om ursäkt för att man använt e-postadresser och telefonnummer tänkta att användas för att återställa lösenord för att rikta annonser.
"När en annonsör laddat upp sina önskemål kan vi i vissa fall ha matchat Twitterprofiler mot dem baserat på de telefonnummer och epostadresser användarna uppgett för olika säkerhetsfunktioner. Det var ett misstag och vi ber om ursäkt för det" skriver plattformen i ett uttalande, det rapporterar The Drum.
Tungt för modeindustrin – försäljningen viker
I september sjönk klädhandelns försäljning med 2,9 procent i jämförelse med samma period förra året. Även skohandelns försäljning sjönk med 6,9 procent. Det innebär att klädhandelns försäljning hittills i år sjunkit med 1,5 procent i jämförelse med förra året, samma siffra för skohandeln ligger på minus 4,5 procent. Förklaringen till den minskade försäljningen är den sjunkande handeln i butikerna, det rapporterar Omni Ekonomi.