Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sparpaket på Hedvig slår mot marknadsavdelningen

Publicerad: 14 september 2022, 10:44

Hedvig säger upp tio procent av personalstyrkan, hälften av de uppsagda jobbar inom marknad och kommunikation.


Ämnen i artikeln:

HedvigNyheter

Försäkringsutmanaren Hedvig är den senaste i raden av snabbväxande digitala bolag som har tvingats säga upp personal när inflationen och de stigande räntorna gjort lönsamheten överordnad tillväxt.

Di Digital rapporterar att bolaget säger upp 12 anställda, 10 procent av den heltidsanställda personalstyrkan. Varumärket har sedan starten för fem år sedan tagit in närmare 600 miljoner i riskkapital.

I ett mejl till Resumé skriver Hedvigs talesperson att sex av de personer som sägs upp jobbar inom marknad och kommunikation, alltså hälften av tjänsterna.  

”Vi har likt många andra rekryterat för en annan verklighet än den vi nu befinner oss i. Det har varit ett otroligt tufft beslut att behöva säga adjö till uppskattade och otroligt talangfulla kollegor”, skriver Lucas Carlsén, vd och medgrundare på Hedvig i ett mejl till Di Digital.

Under de senaste åren har Hedvigs marknadsavdelning växt i rask takt med flera namnkunniga talanger från svenska byråer.

Innan sommaren stod det klart att Hedvigs marknadschef Rebecca Lundin lämnade bolaget för att bli CMO på lånebolaget Ark Kapital. Hon har dock inte varit marknadschef på Hedvig sedan augusti 2021, då den nuvarande marknadschefen Ian Björkdal tog över.

Resumé har tidigare rapporterat om besparingarna på andra tillväxtbolag som Nelly, Daniel Wellington, Na-kd, Klarna, Voi och Memmo.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

HedvigNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.