Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Spelbolag huvudfaktor bakom tv-reklamens tillväxt

Publicerad: 15 juni 2018, 05:58

Foto: Colourbox

Spelbolagen bakom tillväxten inom tv-reklam, Facebooks kommunikationschef lämnar och NENT säkrar sändningsrättigheter till en rad fotbollsligor. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

FacebookNordic Entertainment GroupMorgonsvepetGoogleReklaminvesteringar

Varje år släpper revisionsbolaget PWC en global rapport över medie- och reklambranschem, "Global entertainment media outlook". Undersökningen utförs i 53 länder och Dagens Media har fått titta på rapporten för Sverige.

Enligt PWC kommer de digitala reklaminvesteringarna öka med omkring tio procent årligen till 2022 och då vara uppe i 27 miljarder kronor. I dagsläget ligger de digitala reklaminvesteringarna på 17,1 miljarder kronor och översteg 2017 för första gången de traditionella investeringarna.

Spelbranschen, vars marknadsföring tidigare granskats i Resumé Insikt, är en av de branscher som ökar sina investeringar i högst utsträckning. Enligt PWC:s rapport ökade spelbolagen sina reklaminvesteringar med 40 procent mellan 2016 och 2017. En stor del av tillväxten för tv-reklam kommer från just spelbolagen.

Rapporten tar även fasta på tre globala trender inom media- och reklambranschen.

- Det blir allt viktigare för mediebolag att ha en nära relation till sina läsare. De mediebolag som lyckas bygga en stark fanbase är de som lyckas över tid, något som också konstaterades på veckans Nordic Media Insights.
- Användarnas förtroende gällande datalagring blir allt viktigare för mediebolag.
- Medie- och telekombranschen närmar sig varandra. I veckan blev AT&T:s köp av Time Warner klart och bara en dag senare ökade Comcast sitt bud på Fox till 65 miljarder dollar. På den svenska marknaden är Telia som känt i slutförhandlingar om att köpa Bonnier Broadcasting.

Efter kritiken – Facebooks kommunikationschef slutar

I samband med Cambridge Analytica-skandalen fick Facebook inte bara kritik för sin hantering av användarnas data, utan även för sitt senfärdiga sätt att besvara kritiken. Och nu lämnar bolagets mångårige kommunikationschef Elliot Schrage sin post, det rapporterar Recode.

– Efter mer än ett decenium på Facebook är det dags att gå vidare till nästa kapitel i livet. Att leda policy- och kommunikationsteamet för ett bolag som Facebook är extremt roligt, men lämnar inte tid över till så mycket annat, säger Schrage i ett uttalande.

NENT köper rättigheter till flera fotbollsligor

Under gårdagen annonserade NENT att man gått vinnande ur budstriden för de eftertraktade sändningsrättigheterna till Premier League. Bolaget sänder redan ligan men förlängde perioden till och med 2022.

Nu berättar man i ett pressmeddelande att man säkrat sändningsrättigheterna till en rad andra ligor. Utöver Premier League kommer man till och med 2021 även sända Bundesliga, Ligue 1, Eredivisie, belgiska First Division A och Scottish Premiership.

NENT Group kommer att visa upp till 1.500 direktsända matcher varje säsong från de fem ligorna på sina TV-kanaler och streamingtjänster", skriver NENT i ett pressmeddelande.

Google erkänner mångfaldsproblem i intern rapport

Förra sommaren läckte ett internt meddelande från en medarbetare på Google som spreds och kritiserades världen över. I internmeddelade kritiserade medarbetaren Googles mångfalds- och jämställdhetsarbete och menade att den rapport som då jobbades på enbart skulle ställa till med problem. Nu har rapporten släppts, och visar att Google har problem med sin etniska mångfald, det rapporterar Techcrunch.

"Jag är optimistisk inför framtiden och tror att vi kommer göra framsteg på området. Det är inte ett problem vi kommer lösa över en natt utan är mer av ett systemproblem" berättade Googles mångfalds- och inkluderingschef Danielle Brown i samband med att rapporten släpptes.

IHOP:s uppmärksamade namnbyte verkar löna sig

I veckan bytte den amerikanska snabbmatskedjan International House of Pancakes, IHOP, namn till International House of Burgers, IHOB. Det (tillfälliga) namnbytet gjordes för att uppmärksamma kedjans utökade utbud av hamburgare men har också blivit något av ett stående skämt på sociala medier. Även andra snabbmatskedjor har skämtat om att byta namn och inriktning i små pikar till IHOP. Men tilltaget verkar ha lönat sig, det menar åtminstone IHOP:s vd Darren Rebelez.

Enligt vd:n har kedjan sålt fyra till sju gånger fler hamburgare efter namnbytet, det rapporterar AdAge.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.