Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spelbolagens direktreklam bakom dubblerat antal anmälningar

Publicerad: 5 juli 2019, 06:05

Foto: Montage: Andreas Elgstrand

Anmälningarna till Konsumentverket har dubblerats i jämförelse med förra året, WPP gör ytterligare affär och nytt whitepaper om ljudmarknadens utveckling.


Ämnen i artikeln:

Spelreklam

Dagens Nyheter publicerade under morgonen en granskning av hur de första sex månaderna med den nya lagstiftningen gått. Granskningen visar bland annat att vart fjärde spelbolag brutit mot den nya lagstiftningen samt att de licenserade bolagen tvingats betala närmare 100 miljoner kronor i sanktionsavgifter.

Gällande marknadsföringen visar DN:s granskning att Konsumentverket fått in dubbelt så många anmälningar (593) under årets första sex månader, i jämförelse med samma period förra året (242). Främst ska anmälningarna gälla direktreklam.

– Det handlar om personer som anslutit sig till Spelpaus, för att inte behöva motta reklam, men som har fått marknadsföring skickat till sig i alla fall. Det har även förekommit att man inte informerat tydligt om åldersgräns eller varit vilseledande på andra sätt, säger Konsumentverkets jurist Ida Hallberg till Dagens Nyheter.

WPP köper italienska AQuest

Häromdagen kom uppgifter om att WPP ligger i förhandlingar om att sälja sitt data- och analysbolag Kantar. Prislappen ryktas ligga på omkring 4 miljarder kronor. Även uppgifter om att WPP ska sälja sitt innehav i Chime Communications har florerat i veckan. Anledningen bakom de båda försäljningarna är att man vill minska det skuldberg man drog på sig under förre vd:n Sir Martin Sorrell.

Nu gör man ytterligare en affär, den här gången i lite mindre skala. Det handlar om den digitala designbyrån AQuest i Italien, en byrå med omkring 70 anställda. Prislappen för AQuest är fortfarande okänd, det rapporterar The Drum.

Ny svensk ljudbok om SEO

I dagarna har Christer Pettersson, head of e-commerce på Hultafors Group, släppt en ljudbok/snabbkurs för dig som vill lära dig mer om SEO och Googles rankningssystem. Christer Pettersson har jobbat med SEO sedan 1999 och det här är hans nionde bok om digital marknadsföring.

Annonsörernas intresse för podcasts ökar kraftigt

75 procent av brittiska annonsörer säger att de kommer öka sina investeringar i podcastreklam under det kommande året, det visar ett nytt whitepaper från DAX. DAX hjälper annonsörer med ljudmedier och rapporten kan därför ses som partisk, men vi har även på den svenska marknaden sett att annonsörernas intresse för ljudmediet ökat kraftigt.

Läs hela rapporten här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Spelreklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.