Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Spelbolagens motdrag: Kräver stopp för Triss-skrapet i Nyhetsmorgon

Publicerad: 8 april 2019, 06:29

Spelbolagen ställer krav på regeringen och Ardalan Shekarabi, Burger Kings kampanj anklagas för rasism och Amazons annonsaffär växer så det knakar. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ardalan Shekarabi är inte är nöjd med de åtgärder spelbolagen föreslog efter att konsumentministern krävt en skärpning av marknadsföringen och en minskad mängd spelreklam. Nu skriver vd:arna för Kindred, Betsson och LeoVegas ett gemensamt debattinlägg i Di där de går till motattack med anledning av tidningens genomgång som visar att Svenska Spel och ATG ökat mest efter omregleringen av spelmarknaden.

"Det är orimligt att som ministern låta sig nöjas med att samma uppmaning att minska reklamvolymen som riktats till övriga spelbolag även gäller Svenska Spel, men sedan inte ta sitt ansvar som ägare av bolaget."

I sitt motdrag kräver spelbolagen tre åtgärder av Ardalan Shekarabi: Tar bort spelreklam för produkter där det saknas konkurrens, slutar med säljfrämjande marknadsföring somtill exempel Triss-skrapet i morgonsoffan och att man riskklassificera spelare i stället för spelprodukter.

Burger Kings reklamkampanj anklagas för rasism
Burger King kritiseras på flera håll sedan företaget i Nya Zealand publicerat en kampanj på Instagram där människor försöker äta kedjans vietnamesiska burgare Sweet Chilli Tendercrisp med gigantiska pinnar. Inom asiatiska communities på Twitter anklagas Burger King för "kulturell okänslighet" och "rasism". Många menar att kedjan "förminskar" traditionen att äta med pinnar. Det skriver The Drum.

— 마리아. Maria. (@mariahmocarey) 4 april 2019So this is the new Burger King ad for a "Vietnamese" burger ok coolcoolcoolcoolcool CHOPSTICKS R HILARIOUS right omg etc 🙃🙃🙃🙃🙃🙃 pic.twitter.com/zVD8CN04Wc

Så sent som i november 2018 anklagades Dolce Gabbana för rasism efter kampanjen "DG Loves China" där en asiatisk modell försökte äta pizza med pinnar samtidigt som en manlig speakerröst frågade 'is it too huge for you?'.

Dämpad tillväxt på reklammarknaden i USA
IPG-ägda Magna förutspår att medieinvesteringarna på den amerikanska marknaden kommer att växa med 4,1 procent under 2019. En nedgång jämfört med den tidigare prognosen där tillväxten var 4,4. Revideringen hänvisas till en omvärldsfaktorer, det skriver AdAge.

Amazons annonsaffär rusar
Annonsintäkterna för Amazon mer än fördubblades under förra året till omkring sex miljarder dollar, det visar data från Magnas rapport som slår fast att plattformen nu börjar utmana Google och Facebook. Under samma period ökade Amazon sina reklaminvesteringar med 50 procent och är nu världens sjätte största annonsör. Det rapporterar adnews.com.

Google kör reklam på Andorid TV
Google har smugit med reklam i en mjukvaruuppdatering utan att fråga användarna. Den här gången gäller det uppdateringar av Android TV vilket gjort att reklamen har hittat in i många tv-apparater från bland annat Sony. Det rapporterar Engadget.

Techjättar kan åka på böter
Facebook, Instagram och Twitter riskerar att åka på kraftiga böter eller ett förbud på den brittiska marknaden om de inte raderar innehåll som uppmuntrar terrorism eller barnövergrepp tillräckligt snabbt. Kravet kommer efter en ny brittisk lagstiftning som Bloomberg skriver om där bolagens chefer hålls personligt ansvariga. Lagen träder i kraft i dag.

Marknadsföring stoppad efter Bruneis Sharialagar
Sedan Brunei infört dödsstraff för homosexuella, bland annat genom stening, har flera bolag valt att bojkotta landet.I London har företaget som driver stadens kollektivtrafik tagit bort reklam som tipsar om Brunei som resmål. Det rapporterar The Drum.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.