Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Spelbranschen får bakläxa av ministern: ”Närmare skärpt lagstiftning"

Publicerad: 29 mars 2019, 07:26

Ardalan Shekarabi

Foto: Wikimedia COmmons

Civilminister Ardalan Shekarabi tycker att spelbranschens åtgärder inte räcker, Facebook anklagas för diskriminering genom sina riktade annonser och de vann i Stora Kommunikatörspriset. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


De förslag som branschorganisationerna SPER och BOS lade fram under onsdagen får kalla handen av civil- och konsumentminister Ardalan Shekarabi (S).

– Min första bedömning är att det de har presenterat i dag inte är tillräckligt, det kommer inte att leda till en märkbar förändring av spelreklamen. Syftet var ju att aggressiviteten i spelreklamen skulle minska, säger Ardalan Shekarabi till TT.

Ministern anser att det mesta i riktlinjerna motsvarar den lagstiftning som finns i dag, bland annat bolagens löfte om att inte rikta reklam till barn.

– Min bedömning är att vi står närmare en skärpt lagstiftning i dag. Jag ser ett behov av att vi ska ingripa och förstärka konsumentskyddet.

Facebook stäms för diskriminering genom annonsplattformen
Den amerikanska departementet för bostäder och statsplanering har lämnat in en stämningsansökan mot Facebook för diskriminering för deras riktade annonser. Det rapporterar flera sajter, bland annat The Verge. Facebook anklagas för att bryta mot Fair Housing Act genom att uppmuntra och erbjuda diskriminering på husmarknaden genom segmenteringen på annonsplattformen."Att använda en dator för att begränsa en persons möjligheter att välja bostad kan vara lika diskriminerande som att slå in en dörr i någons ansikte", skriver myndigheten i stämningsansökan.

Facebooks skärper regler för politisk annonsering inför EU-valet
Lagom till valet till Europaparlamentet i slutet av maj har Facebook infört striktare regler för politisk reklam. Den nya policyn kommer efter hot om lagstiftning och syftar till att skydda valet mot påverkanskampanjer. Politiska annonser kommer bli märkta och användaren kommer få information om annonsören, hur mycket köparen betalat, hur många som sett den samt demografisk data. Bara annonsörer baserade i det givna landet kommer kunna lansera politiska kampanjer på plattformen, annonserna kommer att vara arkiverade och sökbara i sju år och från och med mitten av april kommer Facebook börja blockera annonser som bryter mot reglerna. Nu rapporterar Financial Times att de pan-europeiska grupperna, som partierna organiserar sig i, kritiserar de nya reglerna och menar att de hindrar deras möjligheter att kampanja över gränserna

Youtube öppnar popup i New York
YouTube house öppnar popup i New York plattform för att marknadsföra sina erbjudanden, som Youtube TV och gaming. Det rapporterar Campaign.
Popup-kontoret lanserar genom en film med vloggare "The Fitness Marshall" och "Laura in the Kitchen".

De vann i Stora Kommunikatörspriset 2019
Stora Kommunikatörspriset avgjordes under torsdagen på Berns i Stockholm. Här är alla vinnarna.
Bästa kommunikativa ledarskap Christina Nordin, generaldirektör på Jordbruksverket
Bästa kommunikation näringslivStora Enso – Ulrika Lilja och kommunikationsteamet
Bästa kommunikation offentlig organisation: Borlänge kommun – kommunikationsavdelningen
Bästa kommunikation ideell organisation: Mattecentrum
Årets unga talang: Tom Samuelsson, tidigare digital strateg på Försvarshögskolan

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.