Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Spelföretag kan tvingas byta namn

Publicerad: 3 december 2008, 14:44

Franska Orange tyckte att Lidingöföretaget Oranginos namn var allt för likt deras eget. Nu har PRV dömt till fransmännens fördel.  (Uppdaterad)


Patent- och registreringsverket, PRV, har upphävt en av spelföretaget Oranginos varumärkesregistreringar. Anledningen är att den franska mobiloperatören Orange ansåg att varumärket var för likt deras och anmälde det svenska företaget till PRV.

– Det här gäller en utvidgning av vår registrering där jag kan tvingas backa. Jag kommer att överklaga och vi för en dialog i positiv anda. Jag tror att vi kommer att kunna komma överens, säger Ulla Osterman, vd på Orangino.

Enligt PRV finns det varuslagslikhet för vissa av företagens produkter. Dessutom påminner de båda varumärkena om varandra både visuellt och fonetiskt.

”Märkesordet Orange översätts från engelska närmast till apelsin eller till färgen orange. Innehavarens märkesord Orangino ger genom sin ändelse –INO närmast association till något litet, det vill säga en liten apelsin. Ändelsen -INO har således ingen större särskiljningsförmåga i sig. De motstående märkena företer därför även ha en associationsmässig likhet”, skriver PRV i sin bedömning.

Orangino registrerade utvidgningen av varumärket 2007.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.