Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Spike Jonze regisserar Ikeas nya reklam

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Den svenska möbeljätten Ikea vill få igång försäljningen i USA. Till sin hjälp tar Ikeas reklambyrå Crispin Porter + Bogusky stjärnregissören Spike Jonze. Nya konceptet får den svengelska payoffen Unböring.


Byrån Crispin Porter + Bogusky fick uppdraget att marknadsföra Ikea i USA i början på året. Nu står det klart att byråns första reklamkampanj för Ikea får payoffen Unböring.Syftet med kampanjen är att få amerikanarna att kasta gamla möbler och köpa nya från Ikea. I den första tv-reklamen byter en kvinna ut sin gamla lampa mot en ny från Ikea. Den gamla lampan lämnas i regnet på gatan utanför kvinnas lägenhet. Då kliver en svensk man in i bilden och konstaterar på svengelska att:"Many of you feel bad for this lamp. That is because you are crazy. It has no feelings. And the new one is much better."Målet med "unböring" är att det svengelska ordet ska vara mer än bara en payoff. Konceptet förklaras i "The Unböring Manifesto", som finns för nedladdning på sajten unboring.com.I manifestet står bland annat att läsa:"Making something beautiful that costs $2,000 is boring. Making something beautiful that costs $2 is a revolution." I november kommer uppföljningen på filmen. Då regisserad av filmmakaren bakom klassiker som The Royal Tenenbaums och Rushmore.

Andreas Johansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.