Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Spinn vänder negativa trenden efter ägarbytet

Publicerad: 1 juli 2022, 12:26

Spinn vänder ekonomin åt rätt håll

Foto: Spinn

Spinns nya ägare vänder negativa trenden, visar senaste årsredovisningen. För första gången sedan 2016 gör byrån en utdelning.


Ämnen i artikeln:

SpinnSpinn Action Marketing

Spinn action marketing som tidigare tycks haft det tufft med ekonomin, hämtar hem lite efter pandemin. För två år sedan sa dåvarande vd Charlotte Törnqvist i en intervju med Resumé att omsättningen hade minskat på grund av byrån inte längre gör några inköp för kunds räkning.

Att personalstyrkan hade minskat berodde på att delägarna successivt utvecklat byråns erbjudande, och därför inte behövde lika mycket personal.

Läs också: Spinn action marketing har tappat 100 mkr i omsättning på sju år 

Från 2018 till 2019 minskade omsättningen från 31,3 miljoner kronor till 26,1 miljoner kronor och byråintäkten gick från 21,3 miljoner kronor till 17,8.  Omsättningen låg fortsatt lågt 2020 på 18,6 miljoner kronor. Men har nu ökat igen till 26,5 miljoner kronor.

Men för ett år sedan sålde de två delägarna Charlotte Törnqvist och Mattias Wallin, byrån till fem medarbetare. Det tycks ha varit ett lyckat drag för byrån. De nya ägarna Christoffer Törnblom, Elise Nilsson, Magnus Uddenberg, Ola Persson och Sofia Lingbert tycks styra åt rätt håll. 

Läs gärna: Spinns ägare säljer allt till medarbetarna 

I årsredovisningen framgår det att Spinn för första gången sedan 2016 (då gjordes en utdelning på 3,6 mkr) gör en utdelning om 1 miljon kronor, det motsvarar 1000 kronor per aktie. 

 

Nyckeltal 2021 (2020)

Omsättning: 26,5 mkr (18,6mkr)

Byråintäkt: 17,7 mkr (14,5 mkr)

Rörelseresultat: 2,5 mkr (1,3 mkr)

Soliditet: 29,8 procent (42,1 procent)

Anställda: 16 (16)

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

SpinnSpinn Action Marketing

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.