Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sponsring går om tv

Publicerad: 14 april 2011, 09:36

Snacka om återhämtning. Efter ökenvandringen i spåren av lågkonjukturen kom ett "monsunregn", som IRM utrycker det. Här är stora reklamkakan för 2010.


i fjol investerades det totalt drygt 62 miljarder kronor i marknadskommunikation. Det är en ökning med drygt 4 miljarder 2009, enligt IRM.

Medieinvesteringarna ökade med 8,6 procent och  investeringarna i övrig marknadskommunikation steg med 7,2 procent.

Reklamproduktionens tillväxt var 4,1 procent.

– Aldrig tidigare har en så stor nedgång följts av en så tydlig uppgång i så stora delar av mediebranschen. Det senaste året kan liknas vid en ”resa från ökenvandring till segling i monsunregn”, säger Magnus Anshelm pressmeddelandet.

Dagspress och internet är störst. Anmärkningsvärt är att sponsring (5,3 miljarder) hamnade på tredje plats och därmed gick om tv (5,2 miljarder).

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.