Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 14 april 2011, 09:36
Snacka om återhämtning. Efter ökenvandringen i spåren av lågkonjukturen kom ett "monsunregn", som IRM utrycker det. Här är stora reklamkakan för 2010.
i fjol investerades det totalt drygt 62 miljarder kronor i marknadskommunikation. Det är en ökning med drygt 4 miljarder 2009, enligt IRM.
Medieinvesteringarna ökade med 8,6 procent och investeringarna i övrig marknadskommunikation steg med 7,2 procent.
Reklamproduktionens tillväxt var 4,1 procent.
– Aldrig tidigare har en så stor nedgång följts av en så tydlig uppgång i så stora delar av mediebranschen. Det senaste året kan liknas vid en ”resa från ökenvandring till segling i monsunregn”, säger Magnus Anshelm pressmeddelandet.
Dagspress och internet är störst. Anmärkningsvärt är att sponsring (5,3 miljarder) hamnade på tredje plats och därmed gick om tv (5,2 miljarder).
Magnus Helander