Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spoon köper Tidningskompaniet

Publicerad: 5 Mars 2012, 09:35

Anders Ribba – glad i dag.

Foto: Carina Jäderström.

Bonnier Tidskrifter-ägda Spoon Publishing köper 100 procent av aktierna i en annan kundtidningsaktör: Tidningskompaniet. Köpet gör att Spoon blir en betydande kommunikationsbyrå med 120 anställda och närmare 200 miljoner kronor i omsättning. Köpeskillingen uppskattas av bedömare till 80-100 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

TidningskompanietSpoon

Köpet innebär att kundstocken rymmer Volvo, Clas Ohlson, Hemköp,  Sandvik,  3, SEB, SATS och PostNord. Bolaget får  ett  gemensamt huvudkontor i Stockholm och ett kontor Göteborg.

Spoon meddelar att man vill utmana landerts största kommunikationsbyråer, tv-produktionsbolag och reklambyråer.

– Vi upptäckte att båda byråerna delade samma tro på innehållets   betydelse för framgångsrika varumärken. Då kände vi att det var mycket   roligare att jobba tillsammans än var för sig, säger Anders Ribba, vd på Spoon, i en kommentar.

– I och med vår storlek kan vi nu ha mer strategisk   kompetens i huset, i form av bland annat en planner-avdelning och fler   digitala utvecklare.

Det nya Spoon omsätter cirka tio miljoner kronor bara inom   webbtv-produktion.

– Vi har konkurrerat i många år, men alltid känt respekt för   varandra. Nu blir det fantastiskt roligt att jobba tillsammans, säger Peter Mohlin, vice vd på Spoon och före detta vd på Tidningskompaniet.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

TidningskompanietSpoon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.