Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spoon möter inhousetrenden med nystartad systerbyrå

Publicerad: 24 Oktober 2019, 11:34

Spoon Inhouse består i uppstartsfasen av Spoons medgrundare Melker Forssén samt Gabriella Wiiala och Erik Wannelid.

Foto: Spoon

Under hösten lanserar Spoon den nya systerbyrån Spoon Inhouse. Byrån ska hjälpa uppdragsgivare att bygga upp, förstärka och stötta sina inhouseavdelningar. Bakom satsningen ligger Spoons medgrundare Melker Forssén.


Ämnen i artikeln:

FolketSpoon

Inhousetrenden växer på både ett globalt och lokalt plan och allt fler ifrågasätter om det över huvudtaget går att benämna som en "trend". Bara sedan slutet av sommaren har Resumé rapporterat om flertalet storannonsörer – bland annat Hemköp, Systembolaget och If – som valt att satsa inhouse och vars byråsamarbeten formas därefter.

Nu väljer Spoon, en av Sveriges största content marketing-byråer med verksamhet i Stockholm, Göteborg, Oslo, Tromsö, Helsingfors, Malmö och London, att lansera den nya systerbyrån Spoon Inhouse. Byrån ska möta kundernas öka inhousefokus och kommer fungera som ett eget varumärk. Spoon Inhouse består i uppstartsfasen av Spoons medgrundare Melker Forssén samt Gabriella Wiiala och Erik Wannelid som båda är business directors på Spoon i Stockholm. Bland kunderna finns Systembolaget, Business Sweden, Vattenfall, Telia och Preem.

Melker Forssén säger till Resumé att det är två faktorer som spelat in i beslutet att starta Spoon Inhouse.

– För det första handlar det om att vi insett att inhousetrenden inte bara är här tillfälligt. Våra uppdragsgivare och andra stora företag ser allt mer vikten av att ha kommunikatörerna nära sig. Historiskt har det funnits olika anledningar till att bolag satsat inhouse, men den här gången handlar det mycket om de egna kanalerna och vikten av att ha en always on-strategi. Du måste kunna publicera innehåll och underhålla en målgrupp dagligen i olika kanaler.

– Det andra handlar om att Spoon egentligen redan har hållit på med det här i flera år. Vi har gjort stora omorganisationsprojekt ute hos stora kunder, där vi hjälp till med att organisera inhouseavdelningen, att rekrytera rätt kompetens och liknande. Nu är det dags att sätta igång med en egen verksamhet, fortsätter han.

LÄS MER: "Spoon satsar på utbildningar – lanserar nytt varumärke"

Spoon Inhouses erbjudande kommer vila på tre ben och bestå av konsultarbete kring inhousefrågor, uthyrning av personal och hjälp med rekrytering samt att byrån åtar sig att driva en inhouseavdelning på plats hos kunden, det vill säga att kunden outsourcar inhouseavdelningen till Spoon. Folket har sedan tidigare ett liknande erbjudande med just outsourcad inhouse.

Spoon Inhouse är en del av det växande byrånätverket Real Agency Group, där även OhMy, Infunnel, Trickle, The Domain Was Taken samt KIT ingår. Kompetenserna täcker in såväl kreativa som tekniska och strategiska affärsområden, och Merkel Forssén är övertygad om att Spoon Inhouse tack vare nätverket snabbt kommer kunna täcka upp kompetensbehoven ute hos kunderna.

Har det påverkat Spoon under de senaste åren att inhousetreden fått ett allt starkare fäste?
– Det som har hänt är att man som byrå idag är en del av ett större förändringsarbete. Det är mycket kortare puckar med kortare planeringshorisont och mycket mer taktik än strategi när det kommer till content marketing. Det har fött ett behov av att ha mycket mer flexibla samarbetsmodeller än vad som krävdes tidigare, och än vad byråer traditionellt har haft. En stor del av jobbet måste göras ute hos kund. Det har egentligen inte drabbat oss, vi ser det som att kundernas behov förändras snarare än som att det är kris hos oss.

Har det drabbat er ekonomiskt?
– Nej, egentligen inte. Det kanske skulle göra det på sikt, men det är inte därför vi gör den här satsningen. Det är snarare så att vi försöker forma vårt erbjudande utefter kundernas behov.

Utifrån de erfarenheter ni har av att redan ha stöttat kunderas inhouseavdelningar, vad tror du kommer bli de största utmaningarna för Spoon Inhouse?
– En utmaning, som jag också tycker är spännande, är att vi nu plötsligt konkurrerar med bemanningsbranschen. Det har man som byrå traditionellt inte gjort tidigare. Nu är vi plötsligt inne på en annan marknad och får konkurrens från helt andra aktörer än vad vi fått normalt sätt. Det är en utmaning, men också någonting som jag tror kommer bli väldigt kul.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

FolketSpoon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.