Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spoon satsar på utbildningar – lanserar nytt varumärke

Publicerad: 18 Mars 2019, 13:20

Som marknadschef på Spoon ledde Björn Owen Glad tidigare Spoon Academy. Nu får han ansvaret att leda den nya verksamheten StoryCo.

Spoons utbildningssatsning StoryCo vill erbjuda marknadsförare löpande utbildningar istället för punktnedslag.


Ämnen i artikeln:

Spoon

När byråerna i Regis Årets Byrå-studie fick ranka byråernas viktigaste utvecklingsområden hamnade "digital kompetens" på förstaplats. Det i takt med att alltfler företag satsar på att utveckla och expandera sina inhouse-byråer gör att efterfrågan på vidareutbildning i branschen är hög.

Nu startar Spoon, som ingår i Bonniers byrågrupp Real Agency Group, StoryCo som ska svara upp mot den ökade efterfrågan på utbildningar. StoryCo, som leds av Spoons tidigare marknadschef Björn Owen Glad, kommer att erbjuda en prenumerationstjänst på utbildningar. Utbildningarna är framtagna med hjälp av Real Agency Groups cirka 300 medarbetare och tanken är att en prenumeration ska innebära fri tillgång på dem. Utbildningarna genomförs i en digital miljö.

– Vi kommer utgå men inte begränsa oss till content marketing och rikta oss mot företag som jobbar med storydriven kommunikation i sina egna kanaler, säger Björn Owen Glad.

Målet med utbildningarna är att de ska täcka in alltifrån strategi till produktion och distribution.

– Utbildningarna kommer att vara smala och nischade så att deltagarna får lära sig om ämnena på djuper, fortsätter Björn Owen Glad.

Några exempel på utbildningar som kommer att erbjudas är hur man utifrån sin hållbarhetsrapportering kan skapa hållbarhetskommunikation som sträcker sig över hela året. Björn Owen Glad berättar även att man löpande kommer att uppdatera kurserna utifrån exempelvis algoritmförändringar på Instagram och Facebook.

Men på en marknad där det råder stor efterfrågan råder det också hög konkurrens. Enligt Björn Owen Glad är StoryCo:s starkaste usp dels den prenumerationsbaserade modellen men även att e-learningupplägget gör kurserna kan genomföras varsomhelst närsomhelst.

– Utan att såga andra aktörer finns det för få digitala utbildningar som ger det extravärde man får genom att träffas fysiskt. Det blir antingen för tramsigt eller för tråkigt.

I samråd med kunderna kommer StoryCo även att ta fram skräddarsydda lösningar som svarar upp mot de utmaningar kunden i fråga har. Inledningsvis kommer man att ta fram ett tiotal utbildningar om året. För tillfället är det ett team bestående av Björn Owen Glad och fem ytterligare deltidsarbetare som jobbar med StoryCo. Om ett år ser han dock att bolaget växt till sex heltidstjänster.

I Real Agency Group ingår utöver Spoon även KIT, Oh My, Trickle, Infunnel och The Domain Was Taken.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Spoon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.