Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SR:s domänmiss

Publicerad: 8 mars 2011, 10:04

Idag öppnade Sveriges Radio tjänsten Radioleaks på adressen radioleaks.se. Men man glömde att registrera de snarliga adresserna radioleaks.org och radioleaks.com. – Vi lanser ju .se ganska kraftigt men abslout, det är inte särskilt kul, säger Rolf Stengård , redaktör för undersökande journalistik vid Sveriges Radio, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Som Resume.se tidigare rapporterat öppnades idag tjänsten Radioleaks där det ska vara möjligt för personer att säkert, anonymt och krypterat lämna information till Sveriges Radio. I ett pressmeddelande säger Rolf Stengård bland annat:

– Radioleaks är ett bra verktyg för den som på ett säkrare, krypterat och anonymt sätt vill ge oss information.

Björn Löfdahl, programdirektör på Sveriges Radio, underströk även han att tjänsten var viktig för att öka säkerheten för den som lämnar information.

– Att ta beslut om att överlämna information, att bli en källa, att vara en whistleblower, det är inte ett lätt beslut. Med Radioleaks har vi ökat säkerheten för den som vill lämna information till oss

Nu visar det sig att Sveriges Radio missat att registrera de snarlika domännamnen radioleaks.org och radioleaks.com.

Om man istället för .se skriver in .org hamnar man på en sida som skickar dig vidare till bland annat National Security Agency:s hemsida, svenska FRA och tyska BND.

Skriver man in .com hamnar man på en ”Pay per click”-sajt som bland annat länkar till nummerupplysningar och stereobutiker.

Rolf Stengård menar att dessa sidor givetvis inte har någonting med Sveriges Radios sajt att göra men att det ändå är olyckligt.

– Vi lanserar .se ganska kraftigt och man får hoppas att människor hittar rätt ändå men visst, det är inte särskilt kul.

Rolf Stengård påpekar att han inte kände till sajterna och att han vill kolla upp situationen mer grundligt innan han vidare kommenterar det hela.

Att på olika sätt dra nytta av varumärken och organisationers varumärken på nätet blir bara vanligare och vanligare. Dels genom cybersquatting, när man registrerar en adress med namnet från ett känt varumärke eller organisation, men också genom URL-kapning, eller typosquatting, när man istället registrerar felstavade varianter på ett känt varumärkes domännamn.

Här kan du läsa mer om just URL-kapning.

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.