Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SSU satsar på ny kampsång

Publicerad: 5 september 2008, 12:54

Idag släppte Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbunds sin nya ljudlogotyp. Låten är framtagen i samarbete med Bubble-Gum.


Två olika enheter i den nya grafiska profilen.

Pierre Boutros har tidigare skrivit flera andra kända ljudlogotyper. Bland annat har han komponerat ”Kyckling på fredag” för Kronfågel och ”Livet har sina goda stunder” för McDonalds. Nu har han komponerat den nya kampsången åt SSU.

Låten kommer att användas för att profilera SSU:s budskap och position.
– Senaste alstret för SSU är en dagsaktuell tolkning av hur unga socialdemokrater i Sverige ser ut idag. När jag fick förfrågan om att skapa SSU:s nya ljudidentitet visste jag att det skulle vara en utmaning. Jag hade tidigare skrivit Socialdemokraternas ljudidentitet i förförra valet och var fullt medveten om hur allvarligt musiken tolkas av medlemmar i partiet. Det är alltid roligt att få en riktig utmaning som inte enbart handlar om att sammankoppla en känsla till en viss produkt eller varumärke, säger Pierre Boutros, i en kommentar.

Varför gör ni det här?
– Det är ett nytt sätt att jobba politiskt, att bygga upp både en visuell och ljudbaserad profil. Sången är ett försök att lyfta fram den upproriska stämning som vi hoppas att folk ska känna, säger Ingiberg Olafsson, informationsombudsman på SSU.

Låten kommer att spelas överallt där SSU befinner sig, på möten och på hemsidan men inte i köpt media.

Idag presenterar SSU även förbundets nya grafiska profil.
– Profilen bygger på att du ska kunna identifiera ditt eget SSU. Vi har låtit ett par personer tolka SSU och förhoppningen är att det sedan ska kunna inspirera medlemmarna att skapa sina egna tolkningar, säger Ingiberg Olafsson.

Vad har allt kostat?
– Själva profilen är gjord inhouse så den har inte kostat någonting men allt som allt är det en stor investering för ett ungdomsförbund. Det handlar nog om ett par hundra tusen fast totalsumman är inte helt klar än, vi håller fortfarande på att förhandla med ett par illustratörer.

Lyssna på den nya ljudlogotypen

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.