Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Stabilt Q2 för Schibsted Sverige – väljer att sälja hitta.se

Publicerad: 18 juli 2017, 07:42

Foto: Björn Elgstrand

Även om vinsten minskar något redovisar Schibsted Sverige ett stabilt Q2.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénRaoul GrünthalAftonbladetSvenska DagbladetSchibstedGunilla Asker

EBITDA-resultatet visar att Schibsteds verksamheter i Sverige under det andra kvartalet gjorde en vinst på 275 miljoner kronor, att jämföra med 288 miljoner kronor för samma period föregående år. Omsättningen i jämförelse med förra årets Q2 ökar från 1332 till 1365 miljoner kronor . Enligt Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef, sker den största tillväxten inom Schibsted Growth där bland annat lånetjänsten Lendo.se ingår.

– Den främsta tillväxten sker i Schibsted Growth och då särskilt inom området personal finance. Resultatet för Market Places påverkas även detta kvartal av kostnader för marknadsföring. Mediehusen levererar starkt. Sett till helheten är det ett stabilt resultat, säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.

Flaggskeppet Aftonbladet ökar sin vinst marginellt samtidigt som omsättningen minskar. Vinsten för 2017 års Q2 landade på 68 miljoner kronor i jämförelse med förra årets 65, omsättningen sjönk från 501 till 478 miljoner.

– Aftonbladet redovisar ett starkt resultat för kvartalet, bland annat drivet av tillväxt i den digitala prenumerationsaffären och ökade annonsintäkter för TV. Det strukturella tappet i print fortsätter som förväntat, vilket påverkar omsättningen, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén angående andra kvartalets resultat.

Olsson Olsén lyfter även fram Aftonbladets roll som den primära onlinenyhetskällan under breakingnews-läge, bland annat under terrordådet i Stockholm den 7 april.

– Under det dygnet hade Aftonbladet 6,9 miljoner unika besökare, 64,1 miljoner sidvisningar och 8,8 miljoner startade strömmar. Undersökningar gjorda efter händelsen visar tydligt att Aftonbladet är svenska folkets primära nyhetskälla online, avslutar Olsson Olsén.

Svenska Dagbladet gör i sin tur sitt starkaste Q2 sedan 2011 när man redovisar ett EBITDA-resultat på 20 miljoner kronor. SvD menar i ett pressmeddelande att det starka resultat kommer som en följd av att man lyckats öka sina digitala annonsintäkter.

– Andra kvartalets goda resultat visar att SvD står starkt på en tuff och alltmer konkurrensutsatt marknad. Den flerkanalstrategi vi länge arbetat utifrån fungerar. Den som bygger på att utifrån kundbehov ständigt utveckla produkterna i alla kanaler. Därtill lyckas SvD:s redaktion skapa kvalitetsjournalistik som våra läsare uppskattar mycket. Att så är fallet framgår tydligt av upplage- och onlineintäkterna, säger SvD:s vd Gunilla Asker i en kommentar.

Vad gäller printintäkterna tappar SvD endast en miljon i jämförelse med föregående års Q2, från 98 till 99 miljoner kronor, de totala intäkterna minskade dock från 239 till 234 miljoner. Totalt under det första halvåret gör man ett vinsttap mot föregående år på 15 miljoner kronor, 458 mot 458 miljoner.

Svenska Dagbladet har efter 2017 års Q2 nått upp till 44 000 digitala prenumeranter, en ökning jämfört med andra kvartalet 2016 på 68 procent. Även räckvidden har ökat med 24 procent jämfört med förra mätperioden.

I samband med kvartalsrapporten aviserar Schibsted även att man säljer sin andel på 90,2 procent i söktjänsten hitta.se. Raoul Grünthal menar att hitta.se som tjänst skiljer sig från Schibsteds huvudsakliga affärsområden och att man i framtiden vill utveckla sin kärnverksamhet. Förra året gjorde hitta.se ett EBITDA-resultat på 69 miljoner kronor samtidigt som omsättningen uppgick till 257 miljoner.

Köpare av Schibsteds andel är hitta.se:s vd Alexander Hannerland, investeraren Stefan Tocca och den Londonbaserade investeringsfirman Sprints Capital Management.

– Vi ser en oerhört stor potential i Hitta.se. De olika plattformarna levererar närmare tre miljoner leads till våra annonsörer varje månad. Det öppnar för att skapa transaktionsbaserade intäktsmodeller och utveckla närliggande affärsben, säger Alexander Hannerland, vd och delägare i Hitta.se.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News