Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stadiums nya reklamoffensiv

Publicerad: 14 Oktober 2008, 18:34

Sportkedjan Stadium byter nu i höst både mediestrategi och reklamkoncept. Det gamla huvudmediet dagspress kompletteras med tv när det nya konceptet ”Join the movement” sjösätts på söndag.


Stadiums nya reklamfilmer kommer att visas på MTG och SBS tv-kanaler. Huvudmålgruppen är familjer och främst kvinnor.

– Det är en lång process, där utgångspunkten var att använda tv istället för dagspress som huvudmedia. Tidigare har vi varit väldigt fokuserade på pris och produkt. Nu vill vi kommunicera varumärket tydligare och då blev tv ett naturligt val, säger Tomas Långdahl, reklam- och varumärkesansvarig på Stadium.

Samtidigt ville Stadium ta fram ett nytt reklamkoncept som fungerar både för Stadiums sport- och modesortiment. Här gick Tomas Långdahl ut med en brief till ett antal kreatörsteam. Uppdraget gick till Frankenstein.
– De hade verkligen förstått briefen och kom med en lösning som vi föll pladask för. Den är sympatisk och relevant från början till slut, och går helt i linje med vår varumärkesstrategi. Med hjälp av tv räknar vi med ett snabbare genomslag för både konceptet och vår nya grafiska profil som vi just börjat rulla ut.

”Join the movement” är budskapet som nu ska genomsyra all Stadiums reklam. Det kommer också att användas internt och i samband med de event som sponsras.
– Man kan röra sig i alla de produkter som Stadium erbjuder. Det spelar ingen roll om det är streetkläder eller skidutrustning, säger Cecilia Winbladh på Frankenstein.

Stadium ville komma bort från den mest generiska utbudsreklamen, och åstadkomma ett mer profilerande och särskiljande uttryck även om utbud fortfarande är en central del av kommunikationen. Å andra sidan ville man inte falla in i det manér som många sportvarumärken använder.
– Den är ofta väldigt elitistisk och man jobbar med drömmen om att bli en sportstjärna. Vi ska inspirera till rörelse och aktivitet och vi vänder oss till alla – från eliten till de som bara har funderat på att börja motionera, säger Tomas Långdahl.

Hur ser er mediemix ut i höst?
– Vi lägger en betydande del i tv. Men vi kommer att backa upp kampanjen både med dagspress och utomhus. Sedan kommer vi att balansera framtida mixen beroende på hur kampanjen går.

Varför är det viktigt att även kommunicera varumärket?
– Det är en tuff konkurrens om kunderna och vi vet att kunderna väljer på väldigt rationella grunder. Kan vi även vinna kundernas hjärta så stärker vi lojaliteten.

Vad sätter ni för mål?
– Vi är ganska sansade. Det kommer att ta tid när man byter huvudmedia, men vi är uthålliga.

Är du nervös inför premiären på söndag?

– Det har gått snabbt på slutet. Hela konceptet är framtaget på bara ett par månader och det är klart att det är spännande. Men det är självklart kunden som avgör hur det går.

Stadium

Uppdragsgivare: Tomas Långdahl, Kajsa Claesson, Marcus Andersson, Mårten Ehrlin, Linda Olofsson, Helena Axelsson

Byrå: Frankenstein Stockholm
CD: Pontus Frankenstein
AD: Anders Lövgren/Jonas Nordin
Producent: Cilla WInbladh

Produktionsbolag: Rawfilm
Regi: Peter Cederquist, Rawfilm och Eric Broms, LundLund
Producent: Per Welén
Foto; Eric Broms, LundLund
Styling: Denise Östholm, LinkDetails och Erika Karlsson, Stadium
Musik: Riviera
Ljudläggning: RedPipe
Postproduction: Sto.pp

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.