Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Staffan Ekstam

Publicerad: 7 oktober 2009, 20:26

Staffan Ekstam, McDonalds marknadschef och nominerad till Sveriges bästa marknadschef.


Staffan Ekstam

Förra året serverade ni 413 000 besökare per dag. Hur ofta äter du själv på ”donken”?
- Det blir nog uppemot två till fem gånger per vecka.

Du är inte rädd att bli rund om magen?
- Nej

Det är nu fem år sedan doumentärfilmen ”Super size me” släpptes. Är hela den historien överspelad nu?
- Filmen var ett extremt experiment - och historien är gammal. Vi har, och hade redan innan filmen fanns, flera olika alternativ på vår meny.

Vad i omvärlden har påverkat er mest detta år?
- Media - löpsedlarna styr svenskens liv. Lågkonjunkturen har onekligen varit en nyhet under stora delar av året. Om det är själva lågkonjunkturen eller medierapporteringen om lågkonjunkturen som påverkar konsumentbeteendet har jag svårt att säga.

Trots lågkonjunktur har ni tryck ut offantliga mängder reklam. Hur mycket har det hunnit bli 2009?
- Vi har nog gjort 15-20 olika kampanjer under året - alltifrån El Maco till varumärkesbyggande kampanjer.

Vilken kanal har varit den bästa att nå ut i?
- Våra egna ombyggda restauranger är den absolut bästa kanalen. Vid sidan om restaurangen är TV vårt huvudmedia.

Hur upplever du 2009 sett ur ett marknadsföringsperspektiv?
- Ett år fullt av möjligheter - som alltid i tider av nedgång finns det möjligheter att hitta nya vägar för kommunikationen och reklamen.

Vad har gått bra?
- Vi har under några år berättat om ett nytt McDonald's - en meny med många, nya menykombinationer, nydesignade restauranger, lanseringen av tallriksmodellen och nu senast ett bokprogram i Happy Meal. Den nya historien av McDonald's har gått hem hos våra gäster och det har givit fantastiska resultat.

Och vad har gått dåligt?
- Jag är frustrerad över hur mycket vi vill berätta hela tiden - ibland har vi för många budskap "on air". En ständig diskussion är hur vi ska prioritera och fokusera budskapen på ett bättre sätt. Den diskussionen kommer fortsätta under 2010.

Vad har ni för förhoppningar för nästa år?
- Att vi får fortsätta ta hand om våra gäster och att vi hela tiden förbättrar restaurang- och matupplevelsen.

Ökar eller minskar ni era investeringar 2010?
- Det är fortfarande oklart.

 Till sist, hur många sätt kan man egentligen marknadsföra hamburgare på?
- Oändligt antal eller ett.

Reklambyrå; DDB
Mediabyrå; OMD
PR-byrå; Prime

Läs mer om eventet 101 marknadschefer och de nominerade

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.