Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stampen tjänar mest på tryckerierna

Publicerad: 26 februari 2008, 09:41

Idag presenterar Stampen sitt första resultat efter de stora affärerna ifjol. Omsättningen överstiger 5 miljarder kronor med en vinst före goodwill på 653 miljoner kronor.


Men i resultatet finns också betydande reavinster. När Stampen  sålde Tryckerifastigheten i Backa gjorde man en vinst på 87 miljoner kronor. Fjolårets strukturaffärer har lett till reavinster på ytterligare 186 miljoner kronor.

Stampen består nu av sju affärsområden. De flesta visar en positiv trend. Göteborgs-Posten har under året ökat både annonsintäkter och upplaga, men tappat något i räckvidd. Resultatet blir 116 miljoner, en förbättring med 12 miljoner jämfört med 2006.

Affärsområdet Promedia, där NA och VLT ingår kan visa på ökade annonsintäkter. Totalt drog tidningarna in 658 miljoner kronor i fjol. Men upplagorna viker och vinsten på 71 miljoner kronor ska upp med 100 miljoner kronor till.

Mediabolaget Västkusten med Hallandsposten, Hallands Nyheter, Bohuslänningen och TTELA gör en vinst på 52 miljoner kronor, men även här ska vinsten upp, vilket ska ske genom en jakt på synergivinster.

Bäst i Stampen går de nio tryckerierna, samlade i V-TAB. De ökar volymerna med 19 procent och presterar en vinst på 167 miljoner kronor.

För övriga affärsområden, Stampen Media Partner, distributionsbolaget VTD, Samedio Affärsservice och Stampen Fastigheter redovisas inga siffror.

Däremot är Stampen bättre på att driva tidningar än på att spekulera på börsen. Koncernens värdepapper har skrivits ner med 12 miljoner kronor under 2007.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.