Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Starcom får fyra nomineringar i M&M

Publicerad: 4 augusti 2008, 14:28

Starcom Stockholms kampanj för lanseringen av WeSC:s  hörlurar nominerats i fyra kategorier i M&M awards i London.


Kampanjen som lanserade WeSC:s hörlurar nomineras fyra gånger i M&M.

Kampanjen inleddes förra våren som ett led i WeSC satsning på att skapa ett nytt sortiment inom musik.
– Kampanjen har i stort sett byggt på sociala medier, säger Johan Falk, communication planner på Starcom.

Han räknar bland annat upp Facebook, Twitter och Youtube.
– Syftet var ett skapa en global hajp och få människor som skapar undergroundinriktad musik att skriva låtar som de ansåg speglade varumärket.

Totalt skickades 500 bidrag in. Nästa led steg var att låta bidragen tävla mot varandra.
– Vi avslutade kampanjen med en fest i London där tio bidrag tävlade mot varandra, varav fem band uppträdde live inför en publik som bland annat bestod av beslutsfattare.

Kampanjen blev också en försäljningssuccé. Hörlurarna har enligt Johan Falk sålt i 200 000 exemplar, tio gånger fler än försäljningsmålet.

Kampanjen har nominerats i fyra kategorier i M&M awards, bland annat i bästa ungdomskampanj.
– Det är fantastiskt roligt att ett så litet varumärke som WeSC kan vara med och tävla med varumärken som Sony, Adidas och Puma, säger Fredrik Svensson, cd på Starcom.
– Vi tillhör topp tre när man räknar antalet nomineringar.

M&M awards avgörs i London 11 september.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.