Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stark avslutning på reklamåret

Publicerad: 19 februari 2008, 09:54

Det sista kvartalet 2007 visade på fortsatt optimism hos annonsörerna. Investeringarna ökade med 6,9 procent till 9,5 miljarder. Det visar färsk statistik från IRM.


Det går nu att summera reklaminvesteringarna under fjolåret. Tillväxten fortsatte med 5,6 procent – en stark siffra, men inte lika stor ökning som 2006.

Det sker också stora förflyttningar mellan de olika medieslagen. Internet fortsätter att ta mark. Snabbast växer sökordsannonseringen som nu uppgår till över en miljard kronor och därmed passerat både radions och populärpressens annonsintäkter.

En annan tydlig trend är att dr tappar, både adresserad och oadresserad. En del av de pengarna hamnar sannolikt i dagspressens bilagor. Just bilagornas annonsintäkter växer med närmare 40 procent till 333 miljoner kronor.

Morgonpressen växer, men tappar marknadsandelar. Värre är det för kvällspressen som får se sina annonsintäkter krympa med över 7 procent. Detta samtidigt som upplagorna faller.

TV ökar med blygsamma 3,3 procent och tappar därmed andelar. Annonsintäkterna minskar för utomhus (-3 procent), text-tv (-34,1 procent) och annonsblad (.3,5 procent).

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.