Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Stark start för Sverige i Cannes

Publicerad: 16 juni 2008, 08:27

På söndagseftermiddagen presenterades de nominerade i kategorierna Promo och Direct. Åkestam Holst kom att dominera söndagen i Cannes.


CANNES. Svenskarna har börjat komma på plats i Cannes inför årets upplaga av reklamtävlingen Cannes Lions.

När söndagens nomineringar presenterades kom allt att handla om en enda byrå: Åkestam Holst.

I kategorien Promo har Sverige fyra nomineringar. Åkestam Holst och Playground kniper tre av dessa för "Hatching an Egg"-kampanjen.

Den fjärde Promo-nomineringen till Sverige står Family Business och Absolut för kampanjen "Absolut Disco".

När de nominerade i kategorien Direct presenterades gick det en susning genom svenskbyn. Sverige får hela 12 nomineringar. Åkestam Holst står bakom fyra av dessa.

De nominerade i kategorien Direct:
Posten och Åkestam Holst (3 olika nomineringar)
RFSU och Åkestam Holst
Saab XWD och MRM Stockholm,
Erik Penser och Happy F&B,
Forum Förlag och Ester,
Göteborgs Hemlösa och Goss (2 nomineringar)
Läkare utan Gränser och Saatchi & Saatchi
Nationalencyklopedin och Forsman & Bodenfors
Folkoperan och Lowe Brindfors

Göran Åkestam landade i Nice på förmiddagen och kom till Cannes strax efter lunch. För honom hade inte veckan kunnat börja bättre.
- Det känns jättekul att ha dessa nomineringar. Det är roligt när det är både stora och små kunder. Det vore kul om vi fick in något lejon på det
här. En bra start för Sverige, säger Göran Åkestam.

I kategorien Promo sitter Jesper Holst, delägare i Åkestam Holst.

Vinnare i kategorierna Promo och Direct offentliggörs sent på måndag eftermiddag.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.