Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Starkt resultat för TV4

Publicerad: 9 Oktober 2008, 10:25

TV4 Gruppen gör ett mycket starkt resultat efter årets åtta första månader. Omsättningen stiger till över 2 miljarder kronor, samtidigt som vinsten efter finansnetto hamnar på hela 388 miljoner kronor.


Jan Scherman är vd på TV4. Foto: Stefan Borgius

Även om resultatet är ett styrkebesked ser framtiden inte lika ljus ut.
– Trots det positiva resultatet domineras nuläget av den osäkerhet som den finansiella krisen innebär. Frågorna är när och hur vi kommer att påverkas. Vi kan fortfarande inte se någon tydlig nedgång i reklamförsäljningen, men utgår från att en negativ vändning kommer, säger TV4-Gruppens vd Jan Scherman i en kommentar.

TV4:s resultat på 388 miljoner kronor är nästan en fördubbling jämfört med samma period 2007 när kanalerna drog in 204 miljoner kronor. Förklaringen till vinstökningen ligger delvis i att koncessionsavgiften för TV4 nu är nere på noll kronor.

Men TV4 Gruppen stärker också sin ställning på marknaden. TV4 tar en allt större del av intäkterna i reklam-tv. Samtidigt ökar distributionsintäkterna från nischkanalerna. Men kostnaderna har också ökat både på grund av dyrare programsatsningar och på nya nättjänster.

TV4 Gruppens två största kanaler TV4 och TV4 Plus har ökat sina reklamintäkter trots att priserna har pressats ner.

TV4 Sport växer i antalet tittare, men försämrar resultatet på grund av dyrare rättigheter. Övriga nischkanaler fortsätter att utvecklas positivt.

De lokala kanalerna förbättrar både försäljning och resultat. Det gäller även för TV4 Nya Medier.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.