Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Starkt uppåt för House of Radon – dubblar vinsten

Publicerad: 25 Oktober 2019, 10:44

Sofia Kocken, vd på House of Radon.

Foto: Pressbild

Under 2018 ökade House of Radon omsättningen med 47 procent och mer än dubblade vinsten. Bakgrunden är enligt vd Sofia Kocken ett ovanligt högt engagemang bland befintliga kunder.


Ämnen i artikeln:

SnaskHouse of RadonGuldäggetGarbergs

House of Radon uppvisade en stark förbättring av både omsättning och rörelseresultat under 2018. Omsättningen ökade från 72 miljoner till 106 miljoner – en ökning med 47 procent. Samtidigt över fördubblades vinsten från 9 miljoner till cirka 20 miljoner.

Byråintäkten uppgår till 72 miljoner kronor, vilket ger en rörelsemarginal på 27 procent.

Under året har bolaget bytt namn från House of Radon AB till Radon Creative AB. Enligt bokslutet har byrån också påbörjat arbetet med att fasa ut dess fyra grundare, vilket har medfört investeringar i personalkostnader för att anpassa organisationen till förändringen som utfasningen medför.

– Ökningen handlar om två delar. Det kan med största del hänföras till ett ovanligt högt engagemang från befintlig kundbas. Med några av dessa kunder har vi jobbat i över 10 år och vi är väldigt glada att vi fått förtroendet att växa med dem. Det handlar också om att vårt mediaerbjudande växt under året och vi ser en ökad efterfrågan på en helhetslösning där mediadelen är en central del i detta, skriver vd Sofia Kocken i ett mail till Resumé.

LÄS MER: "House of Radon får prestigeuppdrag"

House of Radon har enligt henne inga planer på att fortsätta växa i den här takten.

– Vi kommer fokusera på att stärka våra partnerskap än mer och höja kvaliteten ytterligare på det vi gör framåt. Nyckeln till det tror vi kommer vara att bygga ett ännu tightare helhetserbjudande. Det handlar exempelvis om att mediadelen är med och bygger insikter till strategiteamet, att kreatörsteamet snabbt kan testa olika budskap och koncept via mediateamet eller att produktion och mediaköp kan optimera assets under en kampanjs gång.

Resumé rapporterade i maj tidigare i år om att ett antal medarbetare lämnade House of Radon, bland annat som följd av en intern omställning som genomfördes för att möta kundbehoven. Samtidigt gjorde House of Radon många tunga rekryteringar under 2018, bland annat av en ny ledning i form av Sofia Kocken på vd-posten.

Byrån har också fått stora framgångar med den hyllade kampanjen "Dear Condom" för RFSU, som lanserades för cirka ett år sedan. Kampanjen vann i våras Guldägg i film och tidigare i veckan utsågs den också till en av världens bästa pr-kampanjer i Sabre Awards.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.