Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Statoil väljer Storåkers McCann

Publicerad: 22 oktober 2009, 07:27

Statoil har valt Storåkers som ny reklambyrå för Sverige. Uppdraget beskrivs som ett stort butiksmaskineri. En perfekt kund för ”nya” Storåkers tycker vd Pia Grahn Brikell.


Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannStatoil

truefalse

Både Statoil och Storåkers är glada för att det nya samarbetet som redan smygstartat. Från vänster: Johan Backman, marknadsdirektör Statoil, Pia Grahn Brikell, vd för Storåkers, Lukas Krol, chef för marknadsföringen på Statoil och Per Smedfors, som blir Statoils projektledare på Storåkers.

Statoil lämnade Forsman & Bodenfors vid årsskiftet.
– Det var ett strategiskt val. Vi kommer att ha stora europeiska kampanjer framöver och anser att vi får bättre effekt av dem om vi använder oss av samma nätverk, säger Johan Backman, marknadsdirektör på Statoil.

I slutet av förra året valde Stat­oil McCannätverket som ny reklamleverantör internationellt. Huvudbyrå är McCann Oslo. I maj månad ringde Pia Grahn Brikell, vd på Storåkers, Johan Backman och diskussionerna ledde till att Storåkers nu har ansvaret för den svenska marknaden. Det innebär att ge de europeiska kampanjerna ett svenskt stuk och ta hand om all butiksmarknadsföring i Sverige.
– Men vi jobbar tätt ihop med McCann Oslo och kommer att delta i de europeiska kampanjerna också, säger Pia Grahn Brikell.

För henne är det en guldkund att få in i det läge som byrån nu befinner sig efter fusionen med koncernens butiksmarknadsföringsbyrå Momentum.
– Det är roligt för att det är så diversifierat. Vi får göra breda kampanjer men också driva hela retailbiten, säger hon.
– Retailuppdraget för Statoil känns särskilt roligt eftersom de äger sin egen marknadsplats, till skillnad från många kunder i dagligvaruhandeln, säger Per Smedfors, projektledare för uppdraget.
Statoil bekräftar att butiksuppdraget är rätt omfattande:
– Det blir ett maskineri som rullar. Så fort något är skickat till tryck står två andra jobb på tur, säger Lukas Krol,  chef för marknadsföring.

För Storåkers som tappade gigantuppdraget Telia till DDB och har skalat ner byrån kraftigt är det ett välkommet tillskott.
– Det blir en av våra tio största kunder. Dessutom en aktiv kund med mycket att göra. Det peppar folk internt också, säger Pia Grahn Brikell.
Statoil har, förutom drivmedel för bilar, biluthyrning och biltvättar. Dessutom är de, enligt Johan Backman, Sveriges tredje största snabbmatskedja tillsammans med Burger King (efter McDonald’s och Max). I våras lanserade de ett nytt snabbmatskoncept, Madetogo, och att fortsätta det arbetet är Storåkers första utmaning.
Under våren har Statoil jobbat med Factory.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannStatoil

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.