Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Sten Andersen får ny roll på ATG efter omorganisation

Publicerad: 14 Oktober 2019, 10:59

Sten Andersen blir chief of innovation and future affairs på ATG.

När ATG slår samman marknad, affärsutveckling och försäljning till en och samma avdelning lämnar Sten Andersen rollen som marknadschef efter fem och ett halv år. I den nyinrättade rollen som chief of innovation and future affairs blir hans uppdrag att framtidssäkra ATG:s konkurrenskraft.


Ämnen i artikeln:

ATGSpelreklamSten Andersen

Spelbolaget ATG, en av Sveriges största annonsörer, har gjort en omorganisation som bland annat innebär att avdelningarna för marknad, affärsutveckling och försäljning slås samman och bildar den nya avdelningen Commercial. Nu står det klart att ATG:s tidigare chief marketing & PR officer Sten Andersen i samband med förändringen får en nyskapad roll med titeln chief of innovation and future affairs. CMO-rollen går samtidigt upp i den tidigare säljchefen Katarina Widmans nya roll som chief commercial officer.

– Min nya roll blir att säkra ATG:s framtida konkurrenskraft med en horisont som ligger ungefär från och med två år framåt i tiden. Det handlar om att titta på nya kundbeteenden, nya teknologier, bidra till långsiktiga affärsmöjligheter och samarbeten samt identifiera nya affärsområden. Jag kommer också bidra till stötta några av våra internationella samarbeten strategiskt, säger Sten Andersen till Resumé.

– Det känns väldigt spännande både för mig och ATG. Vi ser den här typen av roll dyka upp allt oftare och personligen tror jag att det är en roll som kommer behövas i och med att utvecklingen går så snabbt just nu. Du kan inte ha det här som bisyssla. Dessutom tror jag att den måste vara krossfunktionell. Jag tillhör inte någon speciell avdelning och rapporterar även i fortsättningen direkt till vd, fortsätter han.

LÄS MER: "ATG: 'Alla är nog överens om att mängden spelreklam är ett problem'"

Sten Andersen började på ATG våren 2014 och har sedan dess varit chief marketing & PR officer. Han har en lång erfarenhet från både köpar- och säljsidan inom reklam- och webb-branschen, bland annat som vd inom WPP i Sverige, marketing and communications director på OBH Nordica, produktchef på Unilever och vd på Ingo.

– Efter de här åren på ATG är jag såklart glad att det händer någonting nytt som ger mig chans att lära mig nya saker. När jag började på ATG handlade vår mission om att säkra medel till trav- och galoppsporten. Sedan blev visionen att bli det största och mest lönsamma spelbolaget vilket vi nu är. Nu satsar vi på att ha världens främsta spelupplevelse, och mitt ansvar ligger bland annat i att säkerställa det för framtiden, säger han.

– Samtidigt har det skett en omreglering av spelmarknaden, där vi har haft ett jättefokus på att vara redo för alla möjligheter som den innebar. Det har varit en enorm förändringsresa med fokus på att stå starka 2019. Stora delar av organisationen får nu fortsätta trimma på det nya och utveckla det vidare, men vi måste också lyfta blicken och titta på vad som händer bortom det här. Det är där min nya roll kommer in.

Känns det tråkigt att lämna marknadschefsrollen?
– Nu kan man ju inte göra allting på en och samma gång av förklarliga skäl. Men jag hade en fantastiskt bra avdelning som chief marketing & PR officer på ATG och har ju jobbat med marknadskommunikation i många år. Jag kommer fortsätta läsa Resumé framöver, om jag säger så. Jag tror marknadsföringens roll kommer förändras mycket framöver. När mina barn växer upp tror jag till exempel att de kommer tycka att vi var spritt språngandes galna som lät företag få så mycket personliga uppgifter om oss själva. Men nu ser jag fram emot att få jobba mycket mer med betoning på affären.

Sten Andersen sitter dessutom i styrelsen för Kanal75 som ägs av ATG och kommer träda in i Ecosys styrelse, den danska spelbolagskoncern som ATG förvärvade 2017. Han är även nominerad i Resumés tävling Sveriges Bästa Marknadschef 2019 som avgörs på torsdag.

– Jag är ödmjukt tacksam för det och oavsett om det leder till att jag slutligen får priset eller ej, känns det som en hedrande avrundning på min tid som CMO på ATG, säger Sten Andersen.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

ATGSpelreklamSten Andersen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.