Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stendahls bakom global kampanj

Publicerad: 4 Maj 2010, 09:23

Stendahls har gjort en global film och radiokampanj för Husqvarna. Radioreklamen för USA-marknaden spelades in i Göteborg. Filmen i Kapstaden, Sydafrika.


Ämnen i artikeln:

HusqvarnaStendahls Reklambyrå

När det gäller globala reklamuppdrag är USA-marknaden vanligen inte inräknad utan ligger på en byrå i USA.
– När det gäller vårt Husqvarna-uppdrag är USA inkluderat. Det känns jätteroligt och vi är mycket stolta över det och den här kampanjen, säger Peter Johansson, på Stendahls.

Kampanjen ”Taming the wild” gick upp i Frankrike i förra veckan. Filmen startade i Sverige igår. Totalt ska kampanjen gå i sju länder Frankrike, Sverige, Danmark, Finland, Polen, USA och Ryssland.
Radiokampanjen går bara på den amerikanska marknaden. Inte heller produktionen är gjord i USA utan i Göteborg, men med amerikanska röster.

Konceptet tar avstamp i företagets roll som tillverkare av professionell utrustning för skog och trädgård. Men kampanjen vill ta varumärket ett steg vidare och positionera Husqvarna ”ett medel att ta kontroll över naturkrafterna. Ett sätt att vårda och underhålla plantor, träd och buskar även när de tenderar att växa oss över huvudet”, enligt ett pressmeddelande.

Byråns kreativa team består av kreatörerna Amanda Harris-Mackenzie, Ylva Nestmark och Martin Karlsson tillsammans med projektledarna Peter Johansson, Håkan Hermansson och Jonas Brattlöf.
Regissör är Gustav Johansson och produktionsbolag Camp David. Efterbehandling och animationer har gjorts i samarbete med Red Rum.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.