Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Stenström säkrar nytt uppdrag

Publicerad: 1 april 2010, 07:28

Efter en längre tids pitch står det nu klart att Stenström/Red cell tillsammans med sina  nätverksbyråer i Norden blir ny byrå till TrygVesta, Nordens näst största sakförsäkringsbolag.


Ämnen i artikeln:

Stenström Red Cell

truefalse

Bertil Åström ad, Magnus Jacobsson webb, Louise Lyth-Bergh produktionsledare, Lina Winqvist varumärkesansvarig Moderna Försäkringar, Per Ahlbäck copy, och Greger Stenström produktions­ledare, ska arbeta med det nya uppdraget. (Foto: Åsa Örtengren)

För en tid sedan gick den danska försäkringskoncernen TrygVesta in i en pitch där de flesta av de större nätverksbyråerna i Norden bjöds in. I finalen ställdes Robert/Boisen & Like-minded mot Stenström/Red cell med sina nordiska byråer. Den sistnämnda av byråkonstellationerna gick segrande ur striden som avgjordes i förra veckan.
– Det här känns helt fantastiskt. Tillsammans med vår nätverksbyrå i Köpenhamn, Bates Y&R, Bates United i Norge och Y&R Wunderman i Finland blir det här ett av våra klart större uppdrag, och det första riktigt stora uppdraget som vi har tillsammans, säger Greger Stenström, vice vd och projekt­ledare på Stenström/Red cell.

– Stenström med sina byråer i Norden presenterade den bästa lösningen på våra problem. De hade en bra idé, som även höll väl samman sett över hela Norden, säger Lina Winqvist, varumärkesansvarig på Moderna Försäkringar.

I början av 2009 köpte den danska försäkringskoncernen TrygVesta det från början Kinneviksägda Moderna Försäkringar. Med nya starka muskler i ryggen ska försäkringsbolaget nu ta marknadsandelar i Sverige.
– Siktet är inställt på att öka vår marknadsandel från dagens cirka tre procent till sex procent på två år, med behållen lönsamhet, säger Lina Winqvist.

I dag är TrygVesta Danmarks största försäkrings­bolag, i Norge är bolaget tredje störst. Finland och Sverige betecknas än så länge som tillväxtmarknader och bolaget rankas som femma på den svenska marknaden.
– Vi tror dock att vi kan göra en kraftig expansion, och det passar bra att vi nu får ny byrå och ny kraft, säger Lina Winqvist.

Inom några månader kommer en ny grafisk profil med ny logga. Till hösten beräknas de första kampanjerna signerade Stenström/Red cell rulla ut. Huvumedium kommer att vara tv.
– I och med att vi ännu är ett uppstickarbolag, handlar det i ett första skede mångt och mycket om att nå ut med vilka vi är och vad vi gör.

För Stenström/Red cell blir inte försäkringsbranschen någon ny bransch. Byrån har haft såväl Trygg-Hansa, som SPP som uppdragsgivare. 
– Vi har en hel del erfarenhet från att arbeta inom försäkringsbranschen, även om detta blir en helt ny ut­maning, där Moderna är en liten tiger på en stor marknad, säger Greger Stenström.

Han vill inte nämna hur mycket uppdraget kan vara värt i pengar. Klart är dock att det troligen hamnar i miljonklassen.
– Med ambitionen de har blir det här inget litet uppdrag, och det blir en offensiv satsning. Förutom att vara ett stort uppdrag blir det ett väldigt roligt uppdrag, där det i grunden handlar om att göra Moderna mer känt.

En parentes är att Moderna i dag samarbetar med Nordea, som är i slutfasen av sin nordiska byråupphandling och där Stenström/Red cell ingår som en av fyra nordiska byråkonstellationer i final.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Stenström Red Cell

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.