Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Stickat ska bli mode på Lindex

Publicerad: 16 november 2009, 07:55

Med hjälp av svenska toppmodellen Caroline Winberg och fotografen Jimmy Backius vill Lindex i höst göra stickade kläder till högsta mode.


Ämnen i artikeln:

Caroline Winberg

Caroline Winberg är modell i kampanjen. Foto: Jimmy Backius.

– Modetrenden stickat känns väldigt stark den här hösten och det är något vi satsar mycket på. Det ville vi visa med en stark modekampanj, säger Johan Hallin, koncept- och marknadschef på Lindex.

Det görs med kampanjen ”The Knitting revolution” som enligt Enzo Bussoli, strateg på We are group som ligger bakom kampanjen, ska visa att Lindex tar en marknadsledande position inom stickat mode i höst. Några konkreta mål vill Johan Hallin inte gå in på, inte heller kampanjbudgeten.  

Lindex brief till byrån var väldigt öppen, men kampanjen har vuxit fram i ett löpande samarbete med kunden. Kampanjen kommer att gå på tv, utomhus, på webben och i butiker under hösten, med start den 17 september. Lindex starka fokus på stickat är skälet till den omfattande kampanjen, som också omfattar ”butiker i butiken” i tio stora Lindexbutiker.
– Butikerna är otroligt viktiga för oss, det är vår viktigaste plats, säger Johan Hallin. Vi gör alltid saker i butikerna, men om vi gör om just detta med butik i butiken beror på utfallet denna gång.

Jimmy Backius har fotograferat kampanjen.

För bilderna står fotografen Jimmy Backius, som fotar sin tredje Lindex-kampanj.
– Jimmy Backius är väldigt duktig och kan fånga känslan hos Lindex. Med H & M som konkurrent måste vi hela tiden akta oss och hitta ett uttryck som inte kan förväxlas med dem eller andra konkurrenter, säger Enzo Bussoli.

We are group är en design- och varumärkesbyrå, bland kunderna finns, förutom Lindex, också Gul&Blå, Resteröds, Pour och Civilekonomernas fackförbund. The knitting revolution kommer att gå i Sverige, Norge, Finland, Baltikum, Tjeckien och Ryssland.

Arbetsgrupp: Lindex

We are group:
CD Jonas Danielsson
Ad Nora Oxliden
Copy Fredrik Schollin
Byråproducent Alexandra Flink
Strateg Enzo Bussoli
Produktionsbolag Compulsiv Pictures NY
Regissör Hanna Elin Åhman
Film Aaron Philips

Ansvarig på Lindex:
Glenda Forsmark, marknadschef Lindex
Johan Hallin
, koncept- och marknadschef Lindex

Per Torberger

Ämnen i artikeln:

Caroline Winberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.