Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stilrent ska sälja starkare öl

Publicerad: 3 Oktober 2008, 12:13

En starkare öl på mindre burk – så kan nya Åbro Lejon beskrivas. Ölen lanseras i kvällspress och på lastbilar.


truefalse

Åbro Lejon är enligt bryggeriet ”fylligare och godare” tack vare den högre alkoholhalten. Målgruppen är i första hand lite mer kräsna öldrickare. Ölen smyglanserades på Stockholm Beer & Whiskey festival nyligen, men lanseras under hösten i Aftonbladet och på utvalda Åbrolastbilar.
– Målgruppen är konsumenter från 25 år och uppåt som kräver lite mer. Alkohol är en smakbärare, den högre alkoholhalten i denna produkt gör att du får fram en helt annan smak, säger Ola Passmark, projektledare på Åbro.

Hur passar medievalet Aftonbladet kräsnare öldrickare?
– Aftonbladet har en väldigt bred målgrupp och otrolig distribution av sin tidning, säger Ola Passmark.

Bakom koncept och design står Identity Works, där Jonas Rutegård varit designstrateg för uppdraget.

Vad är strategin bakom designen?
– Vi ville att ölets karaktär skulle lysa igenom burken. Sedan ville vi bygga vidare på Åbros historia och varsamt modernisera den, säger Jonas Rutegård.
Under den svarta bården i burkens topp finns en illustration som ska föra tankarna till sädesfält, vatten och lejonmanen.
– För att få rätt känsla och balans i illustrationen kontaktade vi en tatuerare. I den världen har de en kraftfullhet och attityd i bilderna som vi ville ha. Han tipsade också om hur vi skulle få in element från gripen-märket i illustrationen, säger Jonas Rutegård.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.