Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stina Honkamaa

Publicerad: 16 Januari 2008, 16:08

Men hallå...Carats avgående vd Stina Honkamaa, som slutar på topp med succésiffror.


Stina Honkamaa. Foto: Tobias Rydergren.

Mediebyrån Carats omsättning för 2007 uppgick till rekordhöga 1,64 miljarder kronor – 14 miljoner mer än byråns tidigare rekord från maj 1995. Ökningen (10 procent) var högre än marknadssnittet (8 procent).

Carat ökade också byråintäkten från 88 miljoner kronor till 103 miljoner kronor.

– Vi är jätteglada över siffrorna, säger Stina Honkamaa.

Varför har det gått så bra?
– Dels har vi lyckats vinna nya kunder, och dels har vi lyckats vidareutveckla befintliga kunder. Vi har utvecklat våra tjänster och produkter. Vår analysavdelning Carat Insight, med 200 fokusgrupper, innebär merförsäljning på befintliga kunder, exempelvis.

Och högkonjunkturen?
– Ja, konjunkturen har absolut del i det. Just därför är det extra roligt att vi ökar mer än marknaden.

Hur stor del har du i framgångarna?
– Alla är så bra på Carat, det är ett teamarbete.

Vad har du tillfört som vd sedan du tillträdde i juni 2005?
– Jag hoppas att jag har inspirerat kollegorna och fått dem att tycka att det är kul att gå till jobbet.

Måste vara skönt att sluta på topp?
– Det känns fantastiskt att vi kommit över 100 miljoner i byråintäkt.

– För två år sedan låg vi på 80 miljoner, det har varit ett långsiktigt mål – eller snarare en dröm – att nå 100 miljoner.

Nu lämnar du Carat för vd-jobbet på Google. Vad tar du med dig dit från Carat-tiden?
– Främst mitt stora intresse för media- och reklambranschen.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.