Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Stjärnor kampanjar mot HIV

Publicerad: 24 maj 2010, 09:23

I dagarna släpptes sajten Knullträdet av Nationella Hivrådet. Den lanseras nu med en 60 sekunders lång reklamfilm på bio och en 5 minuters kortfilm på nätet. Reklambyrå är Le Bureau.


Ämnen i artikeln:

Le Bureau

Avsändaren för kampanjen- Nationella Hivrådet sorterar under Socialstyrelsen. Rådet består av Sveriges landsting och ideella organisationer som bedriver arbete för att minska smittspridningen av hiv/sexuellt överförbara sjukdomar.

Uppdraget med kampanjen är att få unga vuxna mellan 18-25 år att använda kondom i högre grad än idag.

– Syfte med sajten och filmen är att folk ska börja tänka på hur många de legat med egentligen. Om en person har haft oskyddat sex med X personer, så blir ändå antal personer man legat med högre, sett ur en infektionsnivå, säger Karin Rågsjö på Nationella Hivrådet.

Bakgrunden till kampanjen är att klamydia är den vanligaste könssjukdomen och antalet fall ökar för varje år. Det har hellre aldrig funnits så många hivsmittade i Sverige som nu, uppger Nationella Hivrådet.

– Idén med filmen är att den är en stafett av människor som har sex i olika miljöer.   Från varje scen går en person vidare till nästa scen, och så vidare. Alla som medverkar i filmen är vana att stå framför kameran, exempelvis är Lykke Li, Andreas Wilson och Kleerup med, säger Emma Eriksson på Le Bureau.

Tanken är att visa att den du ligger med i sin tur också legat med en rad andra människor.   Filmen slutar med en uppmaning att besöka Knullträdet.se. På sajten kan man själv räkna ut hur många man ”totalt” legat med och få fakta om hur man skyddar sig och testar sig.

Fakta

Regissör för filmen är Mikael Marcimain på B-Reel. Han har tidigare regisserat bland annat Lasermannen och Upp till kamp. Fotograf är Hoyte van Hoytema, som bland annat varit fotograf för Låt den rätte komma in och Wallanderfilmer.

Nationella Hivrådet: Karin Rågsjö och Frederik Abbemo.

Arbetsgrupp Le Bureau:

Projektledare: Gustaf Sehlstedt, produktionsledare Johanna Jöhncke, art director Emma Eriksson, copywriter Claes Kjellström och copyassistent Johanna Alverbratt.

Kampanjmätning utförd av Reflect.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Le Bureau

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.