Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Stockholm City nådde 268 000 under premiärveckan

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Stockholm City hade 268 000 dagliga läsare under premiärveckan enligt Gallups intervjuundersökning, som beställts av Metro. 633 000 stockholmare läste Metro.


Gallup gör intervjuundersökningar två gånger om året i de 15 länder där Metro ges ut. I år passade Metro på att mäta förra veckan, då Stockholm City hade premiär och Metro svarade med extra kolportörsutdelning. Samtidigt pågår årets tredje Orvestomätning.Undersökningen är begränsad till intervjuer med 500 personer, vilket är ganska lite med vetenskapliga mått. Men utfallet ger ändå en bra bild av relationen mellan de båda gratiskonkurrenterna:Tidning, Läsare, RäckviddMetro, 633 000, 40 %Stockholm City, 268 000, 17 %Stockholm Citys redaktionschef Pelle Ekman är positivt överraskad av konkurrentens undersökning:- Över en kvarts miljon läsare redan första veckan låter bra, säger han. Kul att vi når ut, men vi nöjer oss inte med det.- Folk uppskattar bra journalistik och det tycker jag vi gjort. Vi har fått mycket klipp och cred för nyheter vi tagit fram.Metro har ökat sin räckvidd sedan motsvarande tid i fjol med 10 procent från 577 000 till 633 000, trots konkurrensen från Stockholm City:- Jag hade väntat mig högre siffror för Stockholm City med tanken på deras armé av utdelare, säger Metros vd Anders Kvarby. Många tar en ny tidning av ren nyfikenhet.Av Stockholm Citys 268 000 läsare är det bara 16 000 som inte dubbelläser med Metro, DN eller Svenskan.- Det innebär att tidningen inte tillför annonsörerna några nya läsare, hävdar Anders Kvarby.Gallup har också frågat läsarna vilken tidning som är bäst? Med tanke på att Stockholm City är ny på gatorna förvånar knappast resultatet: 65 procent anser att Metro är bäst, 16 procent föredrar Stockholm City.- Jag är stolt över resultatet, säger Metros chefredaktör Sakari Pitkänen. Tar man läsarnas behov på allvar får man resultat.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.