Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Stockholm Open-vinnarens byrå ska lämna populärkulturellt avtryck

Publicerad: 28 november 2018, 08:54

Nyexaminerade Berghs-studenter har startat upp den kreativa byrån Brons.


I juni förra året  skrev Resumé om att Haisam Mohammed, stipendietilldelade Berghs-studenten som 20 år gammal fått drömjobb på Forsman och Bodenfors och som projektledde mångfaldsprojektet Stockholm Open. Efter examen från Berghs här han nu senast aktuell med att tillsammans med Lamin Ceesay från Berghs och kreatören Sara Dehlin startat upp den kreativa byrån Brons. Ambitionen med byrån är att den ska sticka ut genom att fokusera på att lämna ett populärkulturellt avtryck, och sedan i augusti i år har de har alla tre grundarna arbetat heltid med byrån.

– Populärkultur ser ju olika ut beroende på vem man frågar. För oss handlar det mer om en vision om att allt vi gör ska grunda sig i insikter som är kopplade till målgruppens framtida livstil. Vi ska vara såpass insatta i populärkulturen att vi till och med kan förespå trender som vi sedan kan presentera för våra kunder. Själva konsten ligger i att finna samband mellan det som är på gång och hur det skulle kunna appliceras på olika varumärken, skriver Haisam Mohammed, vd och grundare till Brons, till Resumé i ett mail.

Den nya byrån har även som idé att särskilja sig genom att i rekrytering fokusera på människors kunskaper och talang istället för titlar och utbildningar.

–  Vi har ett konsekvent tänk där vi lägger fokus på vad människor har snarare än vad de saknar. Det finns talanger som traditionella väljer bort baserat på deras utbildningsnivå eller brist på branscherfarenhet. Vi vill istället bredda de olika perspektiven bland människorna i vårt nätverk. Alla behöver inte ha läst prestigefyllda utbildningar, utan vi ser gärna att de kan bidra med sina perspektiv, kunskaper och erfarenheter. Ju bättre det går för oss, desto mer kommer vi kunna utöka vårt nätverk och ge möjligheter till nya människor. Vi hoppas ju att en dag kunna arbeta utanför landets gränser och även där vill arbeta med lokala talanger, fortsätter Haisam Mohammed.

Grundaren Lamin Ceesay instämmer.

– Vi anser att fokus ska läggas på människors kunskaper snarare än vilka titlar eller utbildningar de har. En del byråer och företag är jättebra på detta, sen finns även olika initiativ som syftar till att främjar talanger vilket är kul. Det människor saknar i branscherfarenhet kan de väga upp med perspektiv och livserfarenheter som även det skapar mervärde, säger grundaren Lamin Ceesay, i ett pressmeddelande.

Trots att de nyss etablerades har de sedan starten redan haft kunder såsom Volvo Car Mobility och Dedicare.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.