Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Stockholm Prides skitkampanj

Publicerad: 9 juli 2009, 09:28

Det är dags att rensa upp skiten som heteronormen skapar i samhället. Det är tanken bakom Stockholm Prides reklamkampanj där de vill synliggöra hur heteronormen påverkar människor i deras vardag.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstStockholm Pride

– Målet är detsamma som årets tema, Tema [Hetero], att synliggöra heteronormen och hur den begränsar människor och då speciellt hbt-personer i vardagen, säger Jessica W. Sandberg, presschef på Stockholm Pride.
– Reklam är ett effektivt sätt att få igång en diskussion då det är något som är tillgängligt för alla. Vi vill få människor att reflektera. Det handlar inte bara om sexualitet eller könsidentitet, utan om hur våra könsroller påverkar och begränsar oss.

Det känns som att årets tema är medvetet mer inbjudande för en större målgrupp än tidigare?
– Tidigare har vi jobbat med väldigt specifika juridiska frågor. Hatbrott är en extrem konsekvens av heteronormen, men vi ville i år berätta om vägen dit. Vi vill berätta att festivalen är till för alla som stödjer våra frågor.
– Många människor har fått en väldigt ensidig bild av festivalen genom medierna. Vi vill göra festivalen mer tillgänglig i år.

Kampanjen kommer att gå i tv, radio och i print. I filmen visar man olika situationer i vardagen där människor blir påverkade av heteronormen. Som till exempel killen som blir skrattad åt då han vill använda ”tjejslagträet” vid en brännbollsmatch eller den lilla flickan som inte får köpa en actiondocka för sin mamma.

I radio- och printkampanjen fokuserar man på hur stinkande heteronormen är vilket i printannonsen illustreras av bajshögar på ett middagsbord.

–  När vi har gjort medievalen har vi använt oss av olika grepp. I radio är det mer fokus på humor, i filmen går vi mycket på känsla. Många har blivit berörda av den, vilket är jättekul. Och printannonsen har mer syftet att väcka reaktioner, säger Jessica W. Sandberg.

Det här blev ju en ”skitkampanj”, hur tänker du kring det?
–  Det handlar ju om att vi människor har en massa föreställningar om vad som är ”normalt”. När vi har de föreställningarna blir det också en självklarhet att uttrycka dem utan att reflektera.
– Vi vill få människor att tänka till kring vad det är vi säger egentligen i vardagen. Vi vill synliggöra den skiten, men också hur vi kan städa upp den, säger Jessica W. Sandberg.

Stockholm Pride pågår mellan 27 juli och 2 augusti.

Tema [Hetero]

Kund: Stockholm Pride
Byrå: Åkestam Holst
Uppdragsgivare: Jessica W. Sandberg
Arbetsgrupp: Åke Stamholst
Produktionsbolag film: Esteban: Alexander Brügge och Markus Ernerot regissör, Sofia Wall producent och Paul Evans fotograf.
Produktionsbolag radio: Flickorna Larsson: Patrik Larsson regissör och Lotta Wicknertz producent.
Fotograf: Sven Prim, Agentur Molly & Co
Stylist: Joanna Lavén
Hår & Make: Filippa Smedhagen Sund
Repro: C2

Lyssna: "Cosmopolitan"

Lyssna: "Grillgubbarna"

Lyssna: "Hockeytjejer"

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.