Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Stockholmsbyrån har framtidssäkrat IKEA:s klassiska logga

Publicerad: 18 April 2019, 09:17

Ikeas nya logotyp signerad Seventy Agency.

IKEA:s blågula logotyp har närmast kultstatus och har lämnats i princip orörd sedan mitten av 60-talet. Nu har Stockholmsbyrån Seventy Agency gett den en uppdatering – med fokus på mobile first.


Ämnen i artikeln:

IKEASeventy Agency

En av världens kändaste logotyper har fått en uppdatering – även om den är minst sagt svår att märka av vid en första anblick. Det var redan innan årsskiftet som IKEA började rulla ut sin nya logga, som Stockholmsbyrån Seventy Agency ligger bakom. (Se jämförelse nedan.)

Men det är först under den senaste veckan som förändringen har snappats upp av några internationella branschmedier, som Brand New och Fast Company. IKEA har medvetet legat låg med uppdateringen, berättar Åsa Nordin, som är chef för IKEA trademarks & symbols, för Resumé.

– Förändringen handlar om en fintrimmning av loggan som inte alla direkt kan se, därför har vi inte sett anledning att gå ut med buller och bång med den. Loggan lanserades för våra marknader precis innan jul, och kommer nu rullas ut successivt över hela världen, men i samband med naturliga förändringscykler. Jag tycker att det är kul att IKEA ständigt försöker förtydliga och förbättra sig, men med ett kostnadsmedvetet perspektiv, säger Åsa Nordin.

LÄS MER: "Resumé Insikt: "Logotypen är död – genialiskt eller haveri?"

Det här är första gången sedan mitten av 60-talet som IKEA:s närmast ikoniska logga fått en uppdatering.

– Sedan dess har loggan i princip sett identisk ut hela tiden. Men sedan mitten av 80-talet har ju marknaden blivit totalt annorlunda, och internet och sociala medier har omformat våra köp- och mediemönster. Det innebär också att kraven på att logotypen ska fungera i fler miljöer blir större. Därför har vi sett en funktionell anledning till att göra den här förändringen, fortsätter Åsa Nordin.

Joakim Jerring, creative director på Seventy Agency, säger att utgångspunkten i arbetet var att framtidssäkra IKEA:s logga genom att framför allt se till att den fungerar bra i digitala kanaler, med ett mobile first-perspektiv.

– I och med det har vi gjort en del förbättringar i bokstäverna och färgerna, till exempel genom att minska ned de karaktäristiska serifferna på bokstäverna vilket ger en ökad läsbarhet. Dessutom har vi ändrat proportionerna mellan ovalen och rektangeln, vilket har gett en högre logotyp som gör att själva namnet IKEA får en ökad tydlighet när loggan är i en mindre storlek, säger han.

Vad var det som den tidigare loggan saknade?
– Färgerna var till exempel inkonsekventa, färger som gjordes digitalt kanske inte fungerade i tryck. Nu har vi hittat en färgpalett som fungerar oberoende av kanal. Men eftersom IKEA står för låga priser så kommer man inte byta ut logotypen överallt på en gång, därför fick den nya loggan inte skilja sig alltför mycket från den äldre i och med att de måste kunna samexistera under en längre period.

Hur var det för er som byrå att få chansen att omforma en av världens kändaste loggor?
– Det var både kul, spännande och utmanande med tanke på att IKEA är en så pass stor organisation med många olika marknader att ta hänsyn till. Logotypen kommer hamna på alltifrån en liten produkt till i nya butiksformat runt om i världens städer, så det var många aspekter att ta i beaktande.

Enligt Åsa Nordin var det aldrig aktuellt att göra någon större förändring av loggan. IKEA:s logotyp är registrerad och skyddad över hela världen, och att omforma loggan till den grad att man var tvungna att göra om alla registreringar skulle innebära ett enormt arbete.

– Vi tyckte inte heller att det fanns någon affärsnytta för oss i att göra en större förändring. IKEA:s logga har en unik färgkombination. De flesta världsvarumärken är antingen röda, gröna eller blå – väldigt få är blågula. Det ger oss en lite udda utgångspunkt.

– Det viktiga för oss var att logotypen går att använda på ett bra sätt genom alla medier idag och framåt och vi såg ingen poäng i att förändra logotypen med syfte att skapa ett annat intryck av IKEA. Det här är första steget i ett arbete med att renodla och förtydliga loggan och att se till att den fungerar i alla kanaler och i väldigt liten storlek. Det är ju främst i mobilen som vi upplever varumärken idag, och därför var det viktigt för oss att optimera loggan för det.

Har ni hunnit få några reaktioner från kunder?
– Nej, inte ännu, men jag tror att vi kommer få det så småningom. Vi har ännu inte haft så mycket kontakt med övriga länder om förändringen, så det ska bli kul att höra hur den tagits emot när det gått lite mer tid. Eftersom förändringen inte är så stor så kommer det nog ta en stund innan folk börjar märka av den.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

IKEASeventy Agency

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.