Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Stor allians i reklambranschen – krafttag för brand safety

Publicerad: 18 juni 2019, 06:31

Under Resumé Insikts brand safety-test hittade vi annonsörer bredvid videor på droger och vapen.

Foto: Yasmine Winberg

Unilever, Facebook och Adidas bland jättarna i nya gruppen, Ed Sheerans meddelanden blir reklamfilm för Heinz och nya annonsmöjligheter på Snapchat. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Unilever och Procter & Gambler tar krafttag för brand safety och bygger en allians. De samlar 14 globala annonsörer, världens fem ledande byrånätverk samt medieföretag – däribland Google, Facebook och NBC/Universal. Annonsörer som gått med är exempelvis Adidas, Bayer, Mastercard och Nestlé.

Brand safety är en fråga som branschen har stångats med länge. Detta är det första steget där man enats att komma itu med problemet. Resumé Insikt har skrivit flera artiklar kring ämnet, och bland annat konstaterat att annonsörer hamnar framför videor på bland annat droer och vapen på Youtube.

Lanseringen av den nya gruppen skedde under Cannes på tisdagsmorgonen och målet är att ta sig an problemen med brand safety. Det finns ännu inte så mycket mer information än att det första steget blir att bilda en arbetsgrupp som är ansvarig för en rad konkreta åtgärder kring brand safety. Det första formella mötet sker under onsdagen.

– När branschens utmaningar påverkar samhället, skapar uppdelningar och sätter våra barn i fara, måste vi agera, säger Luis Di Como, chef för globala medier på Unilever.

Notera att Facebook är ett ”medieföretag” i alliansen, något som Mark Zuckerberg tidigare förnekat.

Ed Sheerans meddelanden blir reklamfilm för Heinz
Superstjärnan Ed Sheeran älskar Heinz ketchup. Det är ingen hemlighet om man går tillbaka och kikar på hans Twitter-konto, intervjuer – ja, han har till och med Heinz ketchup logga tatuerad på hans arm. En tredjedel av Heinz Instagramposter handlar om fans som nämner artisten. Det var skrivet i sten att Ed Sheeran någon gång skulle medverka i en reklamfilm för Heinz. Men det gick lite längre. Ed Sheeran kontaktade själv ketchupjätten för att skriva manus till den nya filmen som nu lanserats.

I filmen synd Ed Sheeran på en fin restaurang när han helt plötsligt tar upp en ketchupflaska för att ta på maten. Varje restaurangs mardröm. Kampanjen kommer synas på tv, i sociala medier och i print med artistens tatuering. Heinz har även gjort en ”Edchup” för fans att beställa.

Se filmen här:

WPP och IHeart satsar på ljud
Ljudkonsumtionen ökar. Byråjätten WPP och radiokoncernen iHeartMedia vill därför hjälpa varumärken att mer effektivt nå lyssnare genom nya projektet ProjectListen, som de lanserar under Cannes Lions. De globala medieinvesteringarna i ljud, som streaming, podcast och radio går långsamt, men digitalt kommer stå för 50 procent av budgetarna 2020, enligt GriupM. Ett av initiativet de ska genomföra är att öppna en kreativ ljudstudio på WPP:s huvudkvarter i New York.

Tim Cook: Silicon Valley är kaos
När Apple’s grundare Tim Cook talade på Stanford University för ett par dagar sedan attackerade han stora techbolag för att vara ”ansvariga för alldeles för många misstag”. Han kritiserade bland annat dataläckorna och säkerheten och menade att generationer av Stanford-studenter har använt teknologi för att göra om vårt samhälle.

Annonsörer kan rikta annonser i poddar på Spotify
Spotify satsar stort på sin podcastaffär och låter nu annonsörer rikta in sig på lyssnare baserat på vilken typ av podcast de lyssnar på. Företaget säger att annonsörerna kommer kunna nå de som lyssnar gratis på tjänsten och som streamar från specifika kategorier som komedi och livsstil. Den nya annonsmöjligheten testas av bland andra Samsung och kommer gälla i tio länder, där Sverige inte är ett i dagsläget.

Snap Select är här – med Facebook i sikte
Snapchats grundare Evan Spiegel gullar med videoannonsörer i Cannes denna vecka, rapporterar AdAge. Techbolaget kommer nu att rulla ut det premiumerbjudande som det pratades om i april och som kallas ”Snap Select” där de på riktigt tar sig an Facebook och Google Preferred. Att annonsera här kostar nämligen hälften så mycket som för Facebooks motsvarande videoprodukt. Enligt uppgifter till AdAge tar Snapchat en cent för varje slutförd visning av sex sekunders-reklam. Det innebär mellan 10 och 11 dollar för tusen visningar, vilket är samma metod som Facebook Watch använder.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.