Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stora Informationspriset till Volvo

Publicerad: 17 Mars 2009, 16:06

Sedan 1990 har stora Informationspriset delats ut till en kommunikativ organisation. I år gick priset till Volvokoncernen.


Ämnen i artikeln:

VolvoSveriges Informationsförening

Volvokoncernens vd Leif Johansson tar emot Stora Informationspriset från Sveriges Informationsförening och juryns ordförande Meg Tivéus. Foto: Joakim Roos.

– Jag är mycket stolt över Volvokoncernens mer än 4 000 kommunikativa ledare. Det är deras förtjänst att vi nu tilldelas Stora Informationspriset, säger Leif Johansson, Volvos koncernchef i en kommentar.

Det har stormat kring lastbilsföretaget Volvo ett tag, men ett ljus i mörkret är nu alltså Stora Informationspriset som tilldelades Volvokoncernen idag.  Juryns motivering lyder:
"Volvokoncernen har uthålligt och konsekvent arbetat med och utveckla det kommunikativa ledarskapet som ett strategiskt verktyg. Sedan 2002 mäter man närmare 7000 mellanchefers kommunikativa förmåga kopplat till individuella utvecklingsprogram inom hela koncernen runtom i världen. Då introducerades Communicative Leadership Index som nu har kommit att bilda skola för många företag och organisationer. Ribban för indexet höjs successivt för att utveckla den kommunikativa organisationen.

Genom ett systematiskt arbete har Volvokoncernen lyckats höja mellanchefernas förmåga att kommunicera så att det ger genomslag på effektiviteten. Via årliga mätningar fastställer man resultatet och ger samtidigt förslag till åtgärder för vidare utveckling av cheferna på individnivå. Internkommunikatörerna har en nyckelroll i detta arbete.

I företagets ledningsprinciper och företagsfilosofi ”The Volvo Way” finns uttalade förväntningar på koncernens ledare på alla nivåer att kommunicera."

Volvokoncernen har cirka 100 000 anställda, och produktionsanläggningar i 19 länder. Koncernens kunder finns idag i mer än 180 av världens länder. År 2008 hade man en nettoomsättning på 303 667 miljoner kronor.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.