Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stora omställningar på Volvos kommunikationsavdelning – "Total genomlysning"

Publicerad: 28 juni 2019, 11:40

Foto: Wikimedia

När Volvo Cars ser över sin globala marknads- och kommunikationsavdelning kommer ett okänt antal medarbetare få lämna. Dessutom ser man över hela sin kommunikation, inklusive vad som ska ingå i biljättens byråsamarbeten.


Ämnen i artikeln:

Volvo

Precis som många andra inom bilindustrin står Volvo Cars inför tuffa omställningar. Enligt årets första kvartalsrapport ökade man visserligen försäljningen, men minskade vinsten från 3,6 till 2,9 miljarder kronor i jämförelse med samma period förra året. Volvo Cars har redan sagt upp cirka 500 konsultkontrakt och vd:n Håkan Samuelsson flaggade tidigare i år för att det skulle kunna komma fler uppsägningar.

– Det handlar om att ifrågasätta hur många vi behöver vara. Vi måste också se över vad vi köper i alla olika slags utredningar och lära oss att göra mer själva just nu. Och vi måste vara restriktiva med anställningar, säger berättade han tidigare i år för Dagens Industri.

Nu kommer beskedet att en del av de drabbade finns på Volvo Cars marknads- och kommunikationsavdelning. Avdelningen består i dag av 230 medarbetare uppdelade på de tre områdena global marketing, communications och brand strategy. Framöver kommer de samlas i en enda marketing & communication-organisation, en organisation som kommer vara mindre än den tidigare. Hur många tjänster det rör sig om kan Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars, inte specificera.

– Syftet är att anpassa oss efter en värld som ställer höga krav på digitalisering, personalisering och sociala medier. Arbetet för att matcha den kompetens som finns på företaget med den nya organisationen inleds på en gång, berättar han för Resumé.

Han framhåller att alla i den nuvarande organisationen är fria att söka tjänster i den kommande och att de som väljer att gå vidare kommer erbjudas kompensation. Vilka kompetenser som inte längre är aktuella vill han inte gå in på.

– Vi behöver bli mer internationaliserade och få viss representation på de marknader där vi verkar, säger Stefan Elfström.

Den nya organisationen är ett led i ett större arbete där Volvo ser över i princip hela sin kommunikation. Företaget har sedan länge samarbetat med Forsman & Bodenfors, och på senare år AKQA. Volvo kommer även se över hur man ska arbeta med dem framöver.

– Det är en total genomlysning av både oss själva och våra leverantörer. Allt vi gör på kommunikationssidan ska tillföra ett värde. Dessutom behöver vi få in en del kompetenser som tidigare funnits hos leverantörerna.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volvo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.